Søvn og mangel på samme - 3 mdr.

23. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn og mangel på samme - 3 mdr.

Hej Helen

Jeg har fulgt ivrigt med i din meget gode brevkasse og som nyt medlem har jeg selv et spørgsmål. Jeg har en dreng, Emil på 15 uger. Han er en glad dreng med masser af gå på mod - let til smil og interesseret i alting. Han har et godt temperament og er god til at fortælle os hvad han kan lide og ikke kan lide. Det betragter jeg helt klart som en fordel! Han har tidligere sovet rigtig fint om natten. Ofte en 5-6 timer i streg, og har kun vågnet for at spise, hvorefter han oftest er faldet i søvn af sig selv igen.

Nu har vi for en tre uger siden ændret lidt på hans døgnrytme, så han kommer i seng et sted mellem klokken 19 og 20 og det går rigtig fint. Han falder let i søvn og sover til ca klokken 24. Herefter begynder det så at gå galt; han vågner pludselig oftere og oftere og er meget svær at få til at falde i søvn igen. Han er på fuld modermælkserstatning, så jeg kan jo ikke bare fylde hans mave (hvilket nok ville berolige ham). Han er rigtig ked af det og det tager lang tid at få ham lullet til ro igen - nogle gange op til en time. Det hjælper ikke at tage ham op og vugge ham, det gør ham bare endnu mere ked af det og "oppe at køre".

Nu har jeg så været til læge med ham, da jeg syntes det virkede som om der var noget der generede ham og han har åbenbart noget væske på mellemøret der trykker - så kan jeg jo godt forstå han skriger. Jeg har ...

Annonce

... fået noget børnepanodil til ham og hævet hans hovedgærde, så håber jeg det hjælper. Men hvordan finder vi tilbage til den gode rytme igen når han er ovre det med ørerne?

Han er en meget sulten dreng og spiser mellem 6-7 flasker a´200 ml. om dagen. Han vejer 7 kg og er 65 cm. lang. Han tømmer flasken hver gang og hvis jeg har lavet en flaske med fx. 250 ml. tømmer han også den! Om dagen går det fint 4-5 timer ml. hans måltider men om natten er det svært at strække den til længere end tre timer. Hvordan får jeg vendt det mønster?

Han sover tre lure i løbet af dagen af varierende længde - mellem 45 min. og 2 timer, flest af de korte lure. Nogle gange får han også en kort powernap sidst på dagen for ar holde ham kørende til om aftenen. Jeg har prøvet at holde ham vågen men det duer ikke, så bliver han ked af det og overtræt. Det virker som om han tager rigtig mange ting ind i løbet af sådan en dag og gerne vil mere end han egentlig kan holde til - det kan måske også være medvirkende til de urolige nætter? Jeg vil jo gerne have en god hverdag opbygget med lidt faste rutiner, selvfølgelig fleksibelt, men alligevel lidt mere i faste rammer, både for hans og min skyld.

Det var lidt en blandet landhandel - håber du kan hjælpe med et godt råd til at få lidt mere struktur på hverdagen, og også gerne lidt mere sammenhængende søvn til de efterhånden udkørte forældre :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!