Svar: Spiser ingenting - overhovedet
21. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Børn mister appetitten i forbindelse md sygdom ligesom vi også som voksne gør.
Du skriver at han har feber. Det kan være en fordel at give ham noget smertestillende, som slår feberen ned, simpelthen fordi han så får lyst til at spise mere.
Du kan give ham paracetamol som stikpiller. Det er det vi i Danmark også kender som panodil, pamol eller pinex. Hvis du spørger efter paracetamol på apoteket, så er jeg sikker på at du også kan finde noget der er til børn.
Du kan jo ikke proppe mad i ham, hvis han ikke har lyst, men samtidig er det også vigtigt at han ikke taber sig for meget. Det vil derfor, efter min mening, ikke være hensigtsmæssigt at du springer måltiderne over. Fortsæt med at tilbyde ham retter som han godt kan lide og du må gerne give ham frugt, hvis det er det, som i øjeblikket glider nemmest ned. Det er vigtigt at han får lidt også for at holde maven i gang.
Hans reaktioner med at hive fat i skeen og blive sur kan også skyldes at han nu har en alder, hvor han gerne vil have medbestemmelse. Forsøg derfor at give ham mad, som han selv kan spise. Skeen mestrer han ikke endnu, men du kan hjælpe ham med at få maden på en gaffel, eller lade ham spise med fingrene. Skær maden ud i små stykker og giv ham valgmuligheder på tallerkenen. Det kan godt være det kun er en af tingene der glider ned den ene dag, og så noget andet den næste, men så er det sådan! Det vigtigste er at han får noget.
God bedring med ham og held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske