Svar: Spiser ingenting - overhovedet

21. februar 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Børn mister appetitten i forbindelse md sygdom ligesom vi også som voksne gør.

Du skriver at han har feber. Det kan være en fordel at give ham noget smertestillende, som slår feberen ned, simpelthen fordi han så får lyst til at spise mere.

Du kan give ham paracetamol som stikpiller. Det er det vi i Danmark også kender som panodil, pamol eller pinex. Hvis du spørger efter paracetamol på apoteket, så er jeg sikker på at du også kan finde noget der er til børn.

Du kan jo ikke proppe mad i ham, hvis han ikke har lyst, men samtidig er det også vigtigt at han ikke taber sig for meget. Det vil derfor, efter min mening, ikke være hensigtsmæssigt at du springer måltiderne over. Fortsæt med at tilbyde ham retter som han ...

Annonce

... godt kan lide og du må gerne give ham frugt, hvis det er det, som i øjeblikket glider nemmest ned. Det er vigtigt at han får lidt også for at holde maven i gang.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hans reaktioner med at hive fat i skeen og blive sur kan også skyldes at han nu har en alder, hvor han gerne vil have medbestemmelse. Forsøg derfor at give ham mad, som han selv kan spise. Skeen mestrer han ikke endnu, men du kan hjælpe ham med at få maden på en gaffel, eller lade ham spise med fingrene. Skær maden ud i små stykker og giv ham valgmuligheder på tallerkenen. Det kan godt være det kun er en af tingene der glider ned den ene dag, og så noget andet den næste, men så er det sådan! Det vigtigste er at han får noget.

God bedring med ham og held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor