Svar: Skånekost efter mave-infektion

16. januar 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Gitte

I kan godt give jeres dreng købegrød, en risgrød er f.eks. meget mild selvom den ikke rigtigt passer til jeres drengs alder. Det vigtigste er dog at han får noget i maven, som han kan holde i sig og som trods alt giver ham lidt næring:o)

Ellers er lyst brød rigtig godt, og det er rigtig fint at sørge for at koge grøntsager osv. Selvom egen læge har sagt at I skal vente lidt med mælk, så tænker jeg at lidt A38, tykmælk eller lignende kan være godt til at give ro i maven og det synes jeg også I skal forsøge. I kan komme lidt banan eller frugtmos eller måske revne æble i.

Derudover er ris og pasta også godt, lyst kød som kylling og kalkun er fint at starte ...

Annonce

... med, og også de lidt lysere brødtyper vil være fint.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ellers så handler det meget om at give ham det, som han viser interesse for. Han har en alder nu, hvor han stadig har lyst til at putte i munden og har en stor nysgerrighed og det er enormt vigtigt at udnytte. Det er derfor netop vigtigt at give ham variation og tilbyde ham forskelligt og udnytte lysten og interessen, mere end at tænke på, hvad det gør ved hans mave. Jeg synes derfor at I forholdsvis hurtigt skal forsøge at få ham til at spise mere og mere familiemad, så han forholdsvis hurtigt kommer igang med maden igen. Det er vigtigt i forhold til at forebygge kræsenhed.

Fortsat held og lykke og rigtig god bedring:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor