Svar: Feber igen
15. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lise og lille Emma
Feber skyldes normalt at barnet har fået en infektion og det får børn rigtig mange af hele barndommen igennem. For det meste drejer det sig om ufarlige virusinfektioner, og det bedste man så kan gøre er at tage sig af sit barn og sørge for at det især får nok at drikke.
Der er forskellige ting, som man skal holde øje med, når børn har feber:
1. Hvor høj er barnets temperatur? Hvis temperaturen er meget høj det vil sige mellem 39 grader og derover, så skal man altid ringe til lægen. Det er vigtigt at man tager temperaturen, når barnet er afslappet og ikke lige har ligget under en meget varm dyne.
Hvis temperaturen stiger meget hurtigt, så er der børn som kan få feberkramper og man er normalt ikke i tvivl, når dette sker. Børn som har høj feber kan dog få muskelsitren og det er ikke det samme som kramper
2. Det er også vigtigt at man tager temperaturen rigtigt og det bedste sted er i barnets endetarm. En temperatur i øret er simpelthen ikke sikker nok, hos et sygt barn
3. Man skal også se på hvor længe barnet har haft feber. hvis det kun drejer sig om et par dage og barnet iøvrigt er upåvirket, så drejer det sig normalt bare om en mild virusinfektion, hvis feberen varer 3-4 dage, så vil det være fornuftigt at lægen ser barnet og undersøger barnet for at finde ud af om der er tale om en anden form for infektion.
4. Man skal også vurdere om barnet har ondt eller om barnet opfører sig anderledes end det plejer. Det der hedder barnets almene tilstand. Det handler f.eks. om hvorvidt barnet spiser, tager væske til sig, leger, pludrer, græder meget. Man skal også se på om barnet har udslæt eller andre ting som kunne tyde på en infektion, hvordan er hudfarven, kinderne, øjnene, vejrtrækningen. Er barnet sløvt, ligger slapt hen osv.
5. Man skal være opmærksom på at børnepanodil nedsætter temperaturen og derfor er det vigtigt at man måler barnets temperatur inden barnet får dette. Man skal også være opmærksom på at det kan sløre barnets symptomer, så det kan være sværere at se hvordan barnet egentlig har det. Derfor skal børnepanodil altid gives efter aftale med lægen.
Hvis man er det mindste i tvivl eller bekymret omkring sit barn, så skal man altid kontakte lægen. Det er bedre at gøre det en gang for meget... :o)
Alle børn bliver forkølede også børn der ammes 100 pct! Den dårlige samvittighed kan du ikke bruge til noget og jeg synes det er rigtig flot at du både har ammet og malket ud, så hun fik din udmalkede mælk på flaske. Det kræver rigtig meget at kunne gøre det!
Det er selvfølgelig rigtigt at amning er med til at styrke immunforsvaret, men du har jo også ammet og har tilmed givet din mælk på flaske, så din datter har jo fået meget af din mælk og i ret lang tid faktisk:o)
I sundhedsstyrelsens bog "Vellykket Amning" fortælles at der er lavet danske undersøgelser, som viser at børn der bliver ammet i mindst 4 måneder, har nedsat risiko for mellemørebetændelse, hvæsende vejrtrækning, høj feber, mave-tarm symptomer mv. Der er også lavet undersøgelser som viser at disse sygdomme forekommer mindre hyppigt blandt børn, der er blev ammet mere end 9 uger. Man ved også at amningens effekt er størst hos spæde børn og hvor hygiejne- og sanitetsforholdene er dårlige - ikke et problem for os i Danmark eller i England for den sags skyld... :o)
Din datters immunforsvar styrkes især via hendes indtag af mad og det er vigtigt at du sørger for at give hende så meget variation som muligt, så hun får både frugt, grønt, protein gennem kød, gode fedtstoffer fra fisk osv.
Du kan overveje om du vil give hende ACD-dråber i stedet for kun D.. det er en mulighed. Nogle forældre vælger også at give deres børn Biostrath, som er et kosttilskud. Den danske sundhedsstyrelse siger: "Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år... Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud." (citat, sst. anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Med hensyn til om sygdomme styrker immunforsvaret, ja så kender jeg godt til den snak... men der er jo mange ting som spiller ind på vores immunforsvar og jeg tror desværre ikke det er helt så enkelt. Det er jo f.eks. også vigtigt at den ene sygdom ikke afløser den anden, men at vi indimellem lige når at restituere os, komme til hægter igen inden ny sygdom rammer... Ud over kosten og også amning.. så spiller stress, livsstil, motion, forurening osv jo også ind på vores immunforsvar.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske