Brev:
Genopstart på fast føde efter sygdom
15. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Genopstart på fast føde efter sygdom
Hej Helen
Tak for svaret i week-enden. Vi tog til lægen igår, og blev sendt videre til børneafdelingen på det lokale hospital, men der var heldigvis intet... Opkastningerne er stoppet - dog lige med et enkelt tilfælde her til frokost, men jeg havde glemt at kartofler ikke bliver dernede. Nu er han bare lidt slatten og træt... men ellers smilende og glad. (Dog har han tabt sig 700 g fra 8300 g. til 7600 g)
Vi havde inden alt dette trappet amningerne ned til 3-4 om dagen, men jeg har så trappet op igen, for ellers fik han ikke særlig meget næring... tror vi er oppe på 5-6 amninger nu (tidlig morgen, formiddag, frokost, eftermiddag, seneftermiddag og aften) som ligger i forbindelse med hans måltider. Nu er mit/vores problem så, at han pure afviser al mad. Tager måske 1-2 tsk - men derefter er munden lukket. Han vil dog gerne sidde med mad i hånden og gnaske, men det er jo ikke holdbart i længden...
Hvordan får vi ham over på mere fast føde igen? Kommer det helt af sig selv, når han er helt frisk? Skal vi bare blive ved med at tilbyde ham mad selvom han afviser? Skal jeg igen trappe ned til 3-4 amninger om dagen eller?
(I følge bogen "60 vidunderlige uger" så skulle han være igang med et tigerspring (37 uge) og deraf den manglende appetit - så vi håber det kun er for en kort periode...)
Inden alt det her, der spurgte jeg også til nedtrapning og fuldt stop af amninge når han var 9 mdr. Samme uge drak han 2-300 ml. MME fra kop, så det i sig selv er ikke noget problem... Men hvordan gør vi det bedst muligt? Skærer en amning væk pr. uge eller? Vi har dog ikke tænkt os at genoptage nedtrapningen før han er helt ovenpå igen, og spiser som han plejede at gøre.
Med venlig hilsen
Gitte