Genopstart på fast føde efter sygdom

15. januar 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Genopstart på fast føde efter sygdom

Hej Helen

Tak for svaret i week-enden. Vi tog til lægen igår, og blev sendt videre til børneafdelingen på det lokale hospital, men der var heldigvis intet... Opkastningerne er stoppet - dog lige med et enkelt tilfælde her til frokost, men jeg havde glemt at kartofler ikke bliver dernede. Nu er han bare lidt slatten og træt... men ellers smilende og glad. (Dog har han tabt sig 700 g fra 8300 g. til 7600 g)

Vi havde inden alt dette trappet amningerne ned til 3-4 om dagen, men jeg har så trappet op igen, for ellers fik han ikke særlig meget næring... tror vi er oppe på 5-6 amninger nu (tidlig morgen, formiddag, frokost, eftermiddag, seneftermiddag og aften) som ligger i forbindelse med hans måltider. Nu er mit/vores problem så, at han pure afviser al mad. Tager måske 1-2 tsk - men derefter er munden lukket. Han vil dog gerne sidde med mad i ...

Annonce

... hånden og gnaske, men det er jo ikke holdbart i længden...

Hvordan får vi ham over på mere fast føde igen? Kommer det helt af sig selv, når han er helt frisk? Skal vi bare blive ved med at tilbyde ham mad selvom han afviser? Skal jeg igen trappe ned til 3-4 amninger om dagen eller?

(I følge bogen "60 vidunderlige uger" så skulle han være igang med et tigerspring (37 uge) og deraf den manglende appetit - så vi håber det kun er for en kort periode...)

Inden alt det her, der spurgte jeg også til nedtrapning og fuldt stop af amninge når han var 9 mdr. Samme uge drak han 2-300 ml. MME fra kop, så det i sig selv er ikke noget problem... Men hvordan gør vi det bedst muligt? Skærer en amning væk pr. uge eller? Vi har dog ikke tænkt os at genoptage nedtrapningen før han er helt ovenpå igen, og spiser som han plejede at gøre.

Med venlig hilsen
Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor