Svar: Lungebetændelse

9. januar 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Tine

Helt overordnet set, så bør børn med lungebetændelse eller børn der er i behandling for lungebetændelse sove inde og vælger man at lade dem sove ude, så skal de være feberfri og det skal være klart og solrigt vejr. De bør således ikke sove ude hvis det er tåget, diset eller på anden måde fugtigt.

Men igen, så handler det jo også om at familien skal fungerer og hendes søvn er også vigtig, så hvis du skønner at det er bedre for hende at sove ude, fordi hun så får sovet, så er det jo en beslutning og et valg du tager ud fra den situation I står i.

Med hensyn til penicillin, allergi og den manglende information, så synes jeg du skal tale med lægen om dette.

Jeg kan dog fortælle, at man normalt taler om to typer for reaktion på penicillin.

Type 1. er den reaktion der kommer meget hurtigt, her kan opstå ...

Annonce

... meget store plamager af røde pletter, hævelse af slimhinderne og huden og barnet kan få astmalignende symptomer med besvær med at trække vejret. Man kan også få det der hedder anafylaktisk shock, hvor man simpelthen kollapser og i værste fald får hjertestop.
Type 2 er en reaktion som kommer mere roligt, vil man få eksemlignende udslæt på kroppen.

Ved type 1 reaktion er man ikke i tvivl om at der er tale om en reaktion på medicinen, men ved type 2 reaktionen, vil man undersøge mere tilbunds, hvorvidt reaktionen skyldes medicinen eller noget andet.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man ved jo i princippet aldrig om man kan tåle noget eller ej, før man har fået det. Derfor er det også begrænset, hvor meget man ville kunne gøre forebyggende i forbindelse med f.eks. penicillin.

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.