Svar: Lungebetændelse
9. januar 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Tine
Helt overordnet set, så bør børn med lungebetændelse eller børn der er i behandling for lungebetændelse sove inde og vælger man at lade dem sove ude, så skal de være feberfri og det skal være klart og solrigt vejr. De bør således ikke sove ude hvis det er tåget, diset eller på anden måde fugtigt.
Men igen, så handler det jo også om at familien skal fungerer og hendes søvn er også vigtig, så hvis du skønner at det er bedre for hende at sove ude, fordi hun så får sovet, så er det jo en beslutning og et valg du tager ud fra den situation I står i.
Med hensyn til penicillin, allergi og den manglende information, så synes jeg du skal tale med lægen om dette.
Jeg kan dog fortælle, at man normalt taler om to typer for reaktion på penicillin.
Type 1. er den reaktion der kommer meget hurtigt, her kan opstå meget store plamager af røde pletter, hævelse af slimhinderne og huden og barnet kan få astmalignende symptomer med besvær med at trække vejret. Man kan også få det der hedder anafylaktisk shock, hvor man simpelthen kollapser og i værste fald får hjertestop.
Type 2 er en reaktion som kommer mere roligt, vil man få eksemlignende udslæt på kroppen.
Ved type 1 reaktion er man ikke i tvivl om at der er tale om en reaktion på medicinen, men ved type 2 reaktionen, vil man undersøge mere tilbunds, hvorvidt reaktionen skyldes medicinen eller noget andet.
Man ved jo i princippet aldrig om man kan tåle noget eller ej, før man har fået det. Derfor er det også begrænset, hvor meget man ville kunne gøre forebyggende i forbindelse med f.eks. penicillin.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske