Svar: Hvad søren skal vi gøre – vi vil bare så gerne sove
2. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Camilla
Det er simpelthen så hårdt at I skal igennem alt det sygdom, I har virkelig været hårdt ramt og jeg håber at I snart får en god periode. Om ikke andet så må forårets komme om et par måneder kunne hjælpe jer lidt:o)
Nu er jeg jo ikke læge og derudover sidder jeg jo på afstand, jeg kan ikke se jeres lille pige, se hvordan hun er, trives, leger, hopper rundt og derfor er det rigtig svært for mig at vurdere, hvad det her handler om. I har været meget omkring allerede, - mælkeallergi, allergi over for æg, så problemer med ørerne, så maven osv. og jeg kan kun give jer ret i at det er svært at sige, hvad der efterhånden er hvad. Tingene hænger jo ofte sammen og oveni at jeres datter måske har allergi og er påvirket af dette, så får hun jo også alle de almindelige småforkølelser, hoste, ondt i ørerne osv. Så hvad er almindeligt forbipasserende og hvad skal der gøres noget ved? Det er jo sådan set der I står nu.
Jeg synes det er helt relevant at I fortsat taler med lægen omkring jeres datter. Det er da rigtigt at nogle børn bliver meget syge, især når de starter i institution. Det er også rigtigt at nogle børn sover meget dårligt de første 2 år af deres liv osv. men det forhindrer jo ikke i at undersøge og finde ud af om der kan være en grund, om man kan finde en årsag. For kan man det, så kan man jo også bedre handle.
Jeres datter kan jo godt have noget med maven, igen så burde penicillinen give hende tynd mave og ikke hård mave. Hun kan også have en infektion i kroppen, men den kan jo variere - det kan jo være forskellige ting hun rager til sig i vuggestuen. Man skal også overveje, hvad man vil udsætte hende for, hvor mange prøver skal hun have taget, - det gør jo ondt og hun er stadig så lille at hun ikke rigtig forstår det.
Jeres datter er for lille til at undvære sin sut, den er tryghedsgivende for hende og jeg synes det vil være synd at I vender hende af med den.
Meget af det I fortæller er naturligvis alderssvarende og det lyder umiddelbart som om at lillepigen har det godt om dagen, lige nu har hun det bedre end hun har haft det længe. Jeg tænker at I skal forsøge at få hende til at spise godt i løbet af dagen, udnytte at hun lige nu virker lidt mere frisk og har mere energi. Immunforsvaret skal jo også styrkes indefra og det er vigtigt at give hende så meget varieret kost som muligt. Evt en vitaminpille knækket i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen eller købe vitamindråber til hende, så hun får lidt ekstra den vej.
I må prøve at holde fokus på de positive ting, at hun trives om dagen, at drænene har hjulpet osv. I må tænke på at hun har været meget igennem, at hun har haft mange smerter om natten, når hun har sovet, at hun har lært at det at sove er forbundet med jag og opvågninger. Det husker hendes lille krop. Det er lidt ligesom folk som har prøvet at have stress. Kroppen husker og den mindste lille ting, der får hjertet til at slå hurtigere, får dig til at vende og dreje dig i sengen og gør dig søvnløs.. der skal næsten ikke noget til at du ryger tilbage til det gamle mønster, som har du stress igen. Symptomerne er det samme og kroppen husker det, registrerer det. Forstår du hvad jeg mener? Det er svært at forklare.
Men et eller andet sted, så tænker jeg at jeres datter jo har lært at sove afbrudt, det er måden hun altid har sovet på og derfor er det ikke noget man kan ændre fra den ene dag til den anden. Stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, får det bedre, slipper for sygdom og smerter og fysisk uro, så vil hun også begynde at sove bedre og sove mere sammenhængende, men hun skal have opbygget en ny erfaring.
Hvis I er ved at køre helt døde og har brug for en pause (det er jo fair nok:o)) så kan I overveje om I skulle lade jeres datter passe af bedsteforældre eller andre en nat. At I forældre tillod jer selv at tage en overnatning et sted, bare være jer selv, få lov til at være et par og ikke kun forældre som ingen søvn får:o) Det kan være guld værd og det er jo ikke fordi I behøver lave noget, I skal bare snakke og sove! :o)
Jeg ved ikke hvor meget jeg hjælper dig idag, men jeg håber at bare det du kan skrive til mig, fortælle hvor frustrerende det er, er en hjælp og letter jer lidt:o) Og så håber jeg at du kan bruge mine tanker lidt videre og så ønsker jeg jer alt godt i 2008:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske