Hvad søren skal vi gøre – vi vil bare så gerne sove

2. januar 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Hvad søren skal vi gøre – vi vil bare så gerne sove

Kære Helen

Så skriver jeg igen, måske med et lidt svært spørgsmål. Vi har haft en tiltrængt julepause fra det hele, og kan nu prøve at se lidt videre i stedet for kun at tænke på her og nu. Siden vores datter startede i vuggestue 15. oktober har hun været syg ca. 8 gange, max været rask 4 dage i vuggestue af gangen, men sådan er det jo for nogen. Nu vender det forhåbentlig.

Hun har jo altid sovet temmelig ”dårligt”, hvilket selvfølgelig har været helt ekstremt, perioder med opvågning hver halve time – enkelte stræk af 1-2 timer. Når det går allerbedst sover hun fra 19.30-23.00, 23.00-01.30, er måske mere urolig her 2-3 gange og kommer derfor over imellem os, vågner igen 6.00 og så op kl. 7.00, nogle gange lidt senere. Om dagen sover hun – med mindre hun er syg – for det meste kun en lur på 1 t og et kvarter.

Det er hårdt, nu hvor vi begge arbejder, men vi prøver ligesom at indstille os på det og tage et par nætter i stuen. Vi har selvfølgelig haft en masse overvejelser omkring hvad søren det er, der generer. Hun har fået dræn i midt i december og efter det blev det en periode mærkbart bedre med 6-5-4-3 ganske korte opvågninger – men efter 4 nætter gik det desværre pludselig den anden vej (da hun var færdig med pencillinen), med 1-2 timers uafbrudt uro midt på natten. Jeg tænker derfor der er noget andet, der generer. Der er sammenfald mellem at hun får penicillin (det har hun fået 4 gange) og sover bedre.

Jeg har derfor tænkt at a) det er noget med maven b) noget andet som penicillinen indvirker positivt på. ...

Annonce

... Hun har, på trods af hun får laktulose, stadig rigtig hård mave et par gange om ugen, og jeg tænker selvfølgelig på om der kan være en sammenhæng – det synes jeg måske der er. Vi synes også det hjalp lidt med zoneterapi, terapeuten har fortalt at hun er meget øm i det punkt, der repræsenterer tyktarmen. Hun ruller med øjnene og er tydeligt beklemt, når hun trykker der.

Hvor meget af alt det her er normalt for en pige på hendes alder? Hvilke årsager kan der være til den hårde mave? Er vi pylrede hvis vi vender det med læge, og hvad synes du i så fald vi skal sige til hende? Vi synes nok, det er lidt svært at henvende os til lægen (igen-igen) og forklare – vi har jo altid fået at vide at nogle børn bare sover uroligt indtil de er to.

Vi tænker selvfølgelig også på om det er sutten, vi skal prøve at vænne hende af med, men jeg fornemmer ikke det kun er den, netop fordi hun kan sove et kvarter, og så vågne op igen. Vi har også prøvet at sove i stuen begge voksne (det er et stort projekt hvis vi skal flytte rundt og få hende på eget værelse), men det gjorde ingen forskel, og andre eksperimenter med lys/mørke, varme/kulde ro/larm osv.

Det skal lige siges at hun om dagen (især efter drænene) er den gladeste, sødeste pige, som er glad for at tulle rundt og gå med støtte, rejse sig op, danse, lege og om aftenen er meget meget nem at putte (vi sidder hos hende 5-15 min indtil hun sover).

Ja, det er svært at tænke helt klart uden nattesøvn, så vi håber du kan hjælpe os lidt på vej.

Mange hilsner
Camilla og familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder