Putte- og sovevaner

2. januar 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Putte- og sovevaner

Kære Helen

Så har jeg brug for lidt gode råd igen ang. putning og sovning.

Vores søn er nu blevet 1 år gammel. Nogle nætter vågner han op til 3-4 gange i løbet af natten, hvor han skal beroliges - nogle gange op til 20 minutter af gangen. Jeg ved godt at det kan skyldes at der sker så meget for ham i løbet af dagen, men har tænkt på at det måske også kan skyldes den måde vi putter ham på.

Her har vi valgt for længe siden at vugge ham i armene mens vi synger for ham, da han har enormt meget krudt bagi og det har virket til at få lidt ro på hans lille krop. Jeg skrev til dig ang. at lære ham selv at falde i søvn da han var omkring 9-10 mdr. da han efterhånden blev lidt tung at gå med. Men vi kunne ikke helt få det til at fungere, så vuggemetoden har vi brugt indtil nu, samtidig med at vi har strøget ham over kroppen når han lå i sin seng for igen at hjælpe til lidt ro.

Dog tænker jeg nu at det kan være medårsag til at han bliver ked om natten, for når han naturligt vågner engang imellem er vi der jo ikke til at hjælpe ham ind i søvnen igen.

Vi besluttede her til juleferien at vi ville lære ham selv at falde i søvn og vi tog udgangspunkt i dine råd med at ligge ham i seng, berolige ham om at vi passede på ham, gå ud af værelset og derefter se til ham hvert 3. minut, med mindre han selvfølgelig græd. Jeg var meget fortrøstningsfuld da det efter 3 kvarter og jeg 36 gange havde været inde hos ham og opfordret ham til at ligge sig til at sove, faktisk lykkes!;o). Dog blev han næste aften virkelig ked af det da jeg første gang lagde ham i seng, og jeg kunne dårligt nå at vende mig om ...

Annonce

... før han stod op i sengen og græd hjerteskærende.

Jeg forsøgte i 20 minutter at få ham til at falde til ro, men til sidst tog jeg ham op og brugte vores sædvanlige metode. Vi tænkte at han måske ikke helt var klar til den adskillelse om aftenen og har nu i stedet for prøvet metoden med at sidde lidt væk fra sengen og roligt opfordre ham til at ligge sig ned. Men det har kun resulteret i at han for hver gang han rejser sig op bliver mere og mere frisk, kaster med sutten, pludre løs, banker på sengen osv. Og nu tager det så 1½-2 timer at få ham til at sove. Så nu har vi brug for et godt råd!

Det er egentlig ikke fordi jeg har noget imod at vugge/ lulle ham i søvn i mine arme, men jeg er blot bekymret for om det gør det sværere for ham at falde i søvn selv i løbet af natten, så både ham og os for for lidt søvn og om denne putte metode måske bare er en bjørnetjeneste, da han måske derved ikke selv lærer at falde i søvn. I løbet af dagen sover han to timer til formiddag og en time til eftermiddag (15-16). Han bliver lagt i seng ved 20-tiden og sover til halv seks næste morgen.

Håber du har nogle gode råd til os, da vi både gerne vil hjælpe vores lille guldklump til at sove godt og også gerne vil nå at have lidt tid sammen om aftenen ;o)

Derudover har jeg to korte spørgsmål.

Hvornår må man give sit barn en hovedpude?
Vores søn får stadig en flaske med 200 ml mme lige inde sengetid. Er det tid til at vænne ham fra den nu? Og er det bedst at trappe lidt ned i mængde over nogle dage inden den helt fjernes?

Rigtig godt nytår og tak for en super god hjemmeside

Mange hilsener fra Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke