Svar: Opkast - maveproblemer

26. december 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Irene

Det er sådan at nogle børn gylper så meget, at det næsten kan betegnes som opkast. Når børn gylper/kaster op, så meget som din lille dreng gør, så går man altid ind og ser på, hvordan barnet i øvrigt trives og hos jer lyder det som om at jeres dreng trives godt. Han har øget sin vægt meget flot, hvilket tyder på at han trods sine eksplosive gylpninger, stadig når at få mad og næring nok. Det er også derfor jeres læge har sagt, at man ikke vil gøre yderligere.

Hvis han gylpede så meget at det gik ud over hans vægtøgninger og dermed hans trivsel, så ville man sende ham til udredning på børneafdelingen. Er der tale om gastroesophagal refluks, vil man vurdere hvorvidt man skal behandle med medicin eller evt. operere.

Som situationen er hos jer nu, vil jeg foreslå dig at du forsøger at amme din dreng i tvillingestilling, hvor han sidder lidt mere oprejst og med benene/kroppen bagud under din arm. Det at spise lidt mere oprejst kan hjælpe ham til bedre at kunne holde mælken i sig. Det er således ikke et spørgsmål om at tage ham fra brystet og holde ham lodret mange gange under amningen, men at du i stedet ammer ham, så han sidder mere lodret under amning.

Derudover tænker jeg at du kan forsøge med almindelige D-dråber i stedet for ACD dråber. Prøv et andet mærke for at se om det gør nogen forskel.

Det vil også være en god idé at du stopper med jernindtaget selv, da det godt kunne være dette, som gør at hans afføring bliver grøn. Hvis du på grund af lav blodprocent er nødt til at spise jern, så tal med lægen om, hvad type jern du i stedet for kan forsøge dig med. Du kan også forhører dig på apoteket. Der findes mange forskellige jernprodukter.

Jeg ville umiddelbart ikke være bekymret for din drengs væskeindtag. Det er korrekt at en indsunken ...

Annonce

... fontanelle kan være tegn på at barnet skal have mad, men dette er kun et af mange tegn og som sagt lyder det som om at din dreng får hvad han har behov for, når man ser på hans vægtøgning. Hvis du ammer ham mindst 6 gange i døgnet og lader ham spiser, som han i øvrigt viser behov for, så burde han blive fint dækket ind. I stedet for at fokusere på hans fontanelle, så vil jeg foreslå dig at du ser på hans vandladninger. Hvis han har ca 6 gode tunge bleer i døgnet, så mangler han ikke mad/væske.

Du kan overveje om du indtager noget, som kan give ham ondt i maven. Normalt skal man ikke spise speciel kost, når man ammer, men det er faktisk sådan at mælken tager smag og ændrer sig lidt efter hvad man som mor indtager af mad. Gløgg, rødvin, spinat, kål af forskellige slags, løg, meget krydret mad, jordbær, chokolade og lignende er ofte noget af det, som mødre fortæller deres børn kan reagere på. Dette er jo netop noget af det vi spiser meget af i julen, så prøv at overveje om du kan holde lidt igen med ovenstående ting og se om det kan give en ændring på din drengs mave:o)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du fortæller at han ofte er vågen i mange timer og her tænker jeg at det er meget vigtigt at du hjælper ham med at finde roen og overgive sig til søvnen. Når man ikke er mere end 2 måneder gammel, så skal man ikke være vågen i mere end højst et par timer af gangen, så skal han have mad og puttes igen.

Svøb ham og lul ham i søvn med en flaske, put ham i liften og ned i barnevognen og kør ham en tur, så du er sikker på at han får sovet i løbet af dagen. Gør det til en fast rutine og del af dagligdagen at han skal ud at sove, I skal køre en tur hver dag, så du er sikker på at han ikke er vågen mange timer i træk.

Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god jul og rigtig godt nytår:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.