Svar: Opkast - maveproblemer
26. december 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Irene
Det er sådan at nogle børn gylper så meget, at det næsten kan betegnes som opkast. Når børn gylper/kaster op, så meget som din lille dreng gør, så går man altid ind og ser på, hvordan barnet i øvrigt trives og hos jer lyder det som om at jeres dreng trives godt. Han har øget sin vægt meget flot, hvilket tyder på at han trods sine eksplosive gylpninger, stadig når at få mad og næring nok. Det er også derfor jeres læge har sagt, at man ikke vil gøre yderligere.
Hvis han gylpede så meget at det gik ud over hans vægtøgninger og dermed hans trivsel, så ville man sende ham til udredning på børneafdelingen. Er der tale om gastroesophagal refluks, vil man vurdere hvorvidt man skal behandle med medicin eller evt. operere.
Som situationen er hos jer nu, vil jeg foreslå dig at du forsøger at amme din dreng i tvillingestilling, hvor han sidder lidt mere oprejst og med benene/kroppen bagud under din arm. Det at spise lidt mere oprejst kan hjælpe ham til bedre at kunne holde mælken i sig. Det er således ikke et spørgsmål om at tage ham fra brystet og holde ham lodret mange gange under amningen, men at du i stedet ammer ham, så han sidder mere lodret under amning.
Derudover tænker jeg at du kan forsøge med almindelige D-dråber i stedet for ACD dråber. Prøv et andet mærke for at se om det gør nogen forskel.
Det vil også være en god idé at du stopper med jernindtaget selv, da det godt kunne være dette, som gør at hans afføring bliver grøn. Hvis du på grund af lav blodprocent er nødt til at spise jern, så tal med lægen om, hvad type jern du i stedet for kan forsøge dig med. Du kan også forhører dig på apoteket. Der findes mange forskellige jernprodukter.
Jeg ville umiddelbart ikke være bekymret for din drengs væskeindtag. Det er korrekt at en indsunken fontanelle kan være tegn på at barnet skal have mad, men dette er kun et af mange tegn og som sagt lyder det som om at din dreng får hvad han har behov for, når man ser på hans vægtøgning. Hvis du ammer ham mindst 6 gange i døgnet og lader ham spiser, som han i øvrigt viser behov for, så burde han blive fint dækket ind. I stedet for at fokusere på hans fontanelle, så vil jeg foreslå dig at du ser på hans vandladninger. Hvis han har ca 6 gode tunge bleer i døgnet, så mangler han ikke mad/væske.
Du kan overveje om du indtager noget, som kan give ham ondt i maven. Normalt skal man ikke spise speciel kost, når man ammer, men det er faktisk sådan at mælken tager smag og ændrer sig lidt efter hvad man som mor indtager af mad. Gløgg, rødvin, spinat, kål af forskellige slags, løg, meget krydret mad, jordbær, chokolade og lignende er ofte noget af det, som mødre fortæller deres børn kan reagere på. Dette er jo netop noget af det vi spiser meget af i julen, så prøv at overveje om du kan holde lidt igen med ovenstående ting og se om det kan give en ændring på din drengs mave:o)
Du fortæller at han ofte er vågen i mange timer og her tænker jeg at det er meget vigtigt at du hjælper ham med at finde roen og overgive sig til søvnen. Når man ikke er mere end 2 måneder gammel, så skal man ikke være vågen i mere end højst et par timer af gangen, så skal han have mad og puttes igen.
Svøb ham og lul ham i søvn med en flaske, put ham i liften og ned i barnevognen og kør ham en tur, så du er sikker på at han får sovet i løbet af dagen. Gør det til en fast rutine og del af dagligdagen at han skal ud at sove, I skal køre en tur hver dag, så du er sikker på at han ikke er vågen mange timer i træk.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god jul og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske