ADHD og DAMP

26. december 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

ADHD og DAMP

Hej Helen

Så er jeg her igen med et nyt spørgsmål..
Jeg vil da lige starte med at ønske glædelig jul:-)

Jeg har tidligere skrevet da vores søn på 2 år og 4 mdr. skulle undersøges af en fysioterapeut fordi han ikke var alderssvarende på flere områder.
Fysioterapeuten var på hjemmebesøg to gange og heldigvis mere positiv end efter hun havde set ham i dagplejen.
Besøgende gik fint og vi er nu igang med et tørbørstningsprogram for at få ham til at slappe lidt af.

Igår faldt jeg så over en beskrivelse af DAMP børn eller ADHD som det vidst hedder nu. Der var desværre uhyggelig mange lighedspunkter mellem et DAMP-barn og min søn!
Fysioterapeuten har intet nævnt i den retning men vi er blevet indkaldt til et nyt møde med dagplejelederen og jeg er meget nervøs for om vi får en ikke så spændende nyhed serveret på det møde..

Det der hovedsageligt er "galt" med vores søn er hans sproglige udvikling. Han kan kun sige "hva´det?" Intet andet - overhovedet!

Derudover kan han ikke koncenterere sig i mere end et par minutter af gangen. Nyt legetøj bliver lynhurtigt uinteressant og bøgerne river han istykker i stedet for at kigge i dem! (også dem der er lavet til babyer).

Når han er på besøg andre steder, er det så anstregende at have ham med, at vi altid overvejer at blive hjemme.
Han ødelægger alt, smadre ting, hiver dugen (med service) af så alt vælter, skubber til alle ting, river planter og blomster i stykker og for tiden også julepynt. Han slår på alt og bliver faktisk mere voldsom når vi råber nej eller fy ...

Annonce

... eller forsigtig.

Juleaften fik jeg forklaret ham at han kun måtte røre forsigtig ved glaskuglerne og det gjorde han da også et stykke tid. Pludselig tager fanden så ved ham og han "springer" nærmest på glaskuglerne og river til samtidig med han maser af alle krafter.

Han slår så godt som altid forbipasserende når han sidder i klapvognen og vi andre (mor, far, bedsteforældre, dagplejebørn) får tit et par på hovedet og dem der har briller får dem flået af. Han kan være meget kærlig og knuse og kramme men han er som en hund for hvis man kigger ham i øjnene og kommer for tæt på langer han ud efter en.

Han har flere gange flået mine øreringe ud selvom han godt ved at han kun må røre og også tit nøjes med det.

Han larmer og støjer og styrter rundt. Han har problemer med motorikken og balancen.

Vi har prøvet alverdens "straffe". Time-out, ignorere ham, skælde ud, hive ham i armen, forklare stille og roligt... Intet hjælper.

Mit spørgsmål er for det første hvad vi skal stille op?
Jeg kunne godt tænke mig at maile til den fysioterapeut der var her og spørge om hun ser tegn på DAMP (om hun så er den rigtige at spørge ved jeg ikke).
Jeg tør bare næsten ikke for jeg er næsten sikker på der er et eller andet galt.
Han er jordens dejligste unge men også møg anstregende og krævende og dyr (da vi jo erstatter alle de ting han ødelægger!!)

Jeg vil også gerne vide om nogle af de ting han gør er normale for en dreng på snart 2½ år.

Det har for øvrigt stået på i ca 9 mdr.

Venlig hilsen
Rikke - den frustrerede mor!!!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder