Svar: Syg med opkast i 4 dage
11. december 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Birgitte
Det er fint at lægerne har set på din datter, men hvis din datter her 4 dage efter endnu intet spiser og stort set ikke drikker, så synes jeg lægen skal se hende igen.
Hun kan godt leve af sukkervand, sådan at forstå at der skal meget til før man dør af sult og tørst, men hun er i risiko for at dehydrere og for at få elektrolytforstyrrelser og jeg synes ikke er sukkervand er optimalt. Sukkeret kan give hende lidt energi og den søde smag kan gøre at hun drikker lidt, men hun har brug for natrium og kalium, når hun både kaster op og har diarré.
Du skal være meget opmærksom på væskemangel og fokusere mere på dette end på hvor meget hun spiser. Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, at hun bliver sløv, bare ligger hen, at hendes øjne virker indsunkne, hendes mund og tunge er tør, huden er tør og så især også at hun tisser meget lidt.
Du skal give hende små slurke væske hyppigt, det dur ikke med store mængder på en gang, da hun har svært ved at holde det i sig og det så kommer retur igen. Hvis hun har nogle af symptomerne på væskemangel så skal du ringe til vagtlægen igen, hvis hun ikke har det, så vil det fortsat være relevant at du kontakter jeres egen læge, men i givet fald kan det så vente til i morgen.
Du kan på apoteket købe Revolyt, som netop anbefales til børn med diarré og opkastninger. Det bør dog ikke gives til din datter uden lægens anvisning så længe hun er under 2 år. Igen må du ringe til vagtlægen og høre om det vil være relevant og hvis der ikke er et døgnapotek i nærheden af hvor I bor, så kan du prøve at lave noget selv. Jeg har på Institut for Rationel farmakoterapi (www.irf.dk) fundet følgende opskrift under "Rekommandationer til patienter med akut diaré": Til 1 liter kogt vand tilsættes 8 teskefulde sukker, 1 teskefuld salt samt saft af 2 appelsiner. Giv hende det at drikke ligesom du giver hende sukkervand nu.
Hvis du har på fornemmelsen at det er ved at gå bedre, hvis hun har kunne holde sin grød i sig og har kunne spise og drikke lidt mere idag end du ellers har oplevet, så er det fint at du tager det stille og roligt. Giv hende den mad hun viser interesse for. Det vil være rigtig godt at give hende lidt reven æble og evt. lidt fortyndet æblejuice. Det vil være godt at give hende lidt A38 eller lignende, frisk frugt, agurk, ristet franskbrød, suppe, kogte mosede gulerødder, ris, grød, havregryn som hun kan få med lidt A38, cultura eller tykmælk. Det er kun surmælksprodukterne her som er gode ved kvalme og diarré - de øvrige mælkeprodukter skal du holde pause med.
Jeg går normalt ikke ind for Mariekiks til børn, men netop når de er syge og har dårlig mave, så kan de faktisk være meget gode...:o)
Rigtig god bedring med hende, håber at det allerede går meget bedre. og rigtig god jul, hvis du har overskud til at tænke på den...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske