Svar: Syg med opkast i 4 dage

11. december 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Birgitte

Det er fint at lægerne har set på din datter, men hvis din datter her 4 dage efter endnu intet spiser og stort set ikke drikker, så synes jeg lægen skal se hende igen.

Hun kan godt leve af sukkervand, sådan at forstå at der skal meget til før man dør af sult og tørst, men hun er i risiko for at dehydrere og for at få elektrolytforstyrrelser og jeg synes ikke er sukkervand er optimalt. Sukkeret kan give hende lidt energi og den søde smag kan gøre at hun drikker lidt, men hun har brug for natrium og kalium, når hun både kaster op og har diarré.

Du skal være meget opmærksom på væskemangel og fokusere mere på dette end på hvor meget hun spiser. Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, at hun bliver sløv, bare ligger hen, at hendes øjne virker indsunkne, hendes mund og tunge er tør, huden er tør og så især også at hun tisser meget lidt.

Du skal give hende små slurke væske hyppigt, det dur ikke med store mængder på en gang, da hun har svært ved at holde det i sig og det så kommer retur igen. Hvis hun har nogle af symptomerne på væskemangel så skal du ringe til vagtlægen igen, hvis hun ikke har det, så vil det fortsat være relevant at du kontakter jeres egen læge, men i givet fald kan det så vente til i morgen.

Du kan på apoteket købe Revolyt, som netop anbefales til børn med diarré og opkastninger. Det bør dog ikke gives til din datter uden lægens anvisning så længe ...

Annonce

... hun er under 2 år. Igen må du ringe til vagtlægen og høre om det vil være relevant og hvis der ikke er et døgnapotek i nærheden af hvor I bor, så kan du prøve at lave noget selv. Jeg har på Institut for Rationel farmakoterapi (www.irf.dk) fundet følgende opskrift under "Rekommandationer til patienter med akut diaré": Til 1 liter kogt vand tilsættes 8 teskefulde sukker, 1 teskefuld salt samt saft af 2 appelsiner. Giv hende det at drikke ligesom du giver hende sukkervand nu.

Hvis du har på fornemmelsen at det er ved at gå bedre, hvis hun har kunne holde sin grød i sig og har kunne spise og drikke lidt mere idag end du ellers har oplevet, så er det fint at du tager det stille og roligt. Giv hende den mad hun viser interesse for. Det vil være rigtig godt at give hende lidt reven æble og evt. lidt fortyndet æblejuice. Det vil være godt at give hende lidt A38 eller lignende, frisk frugt, agurk, ristet franskbrød, suppe, kogte mosede gulerødder, ris, grød, havregryn som hun kan få med lidt A38, cultura eller tykmælk. Det er kun surmælksprodukterne her som er gode ved kvalme og diarré - de øvrige mælkeprodukter skal du holde pause med.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg går normalt ikke ind for Mariekiks til børn, men netop når de er syge og har dårlig mave, så kan de faktisk være meget gode...:o)

Rigtig god bedring med hende, håber at det allerede går meget bedre. og rigtig god jul, hvis du har overskud til at tænke på den...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor