Søvn og mad - 9 mdr.

11. december 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn og mad - 9 mdr.

Hej igen

Nu har jeg så brug for lidt hjælp igen, så håber, du kan hjælpe mig lidt på vej.

Min dreng vil stadig ikke sove om natten, selvom jeg har prøvet alle de gode råd, du tidligere har givet. Når jeg lægger ham i sengen om aftenen, bliver han gal, og for det meste græder og skriger han voldsomt.

Jeg vil helst ikke have, at han skal græde sig i søvn, for så sover han (om muligt) endnu mindre ad gangen. Når han så endelig er faldet i søvn, sover han max to timer og som regel kun en halv til en hel time i starten, hvor han så er gal igen. Når vi kommer ind til ham, er han lysvågen, og det er meget svært at få ham til at sove igen. Har prøvet at give ham noget at drikke med en kop, men det er helt umuligt, for det vil han slet ikke. I stedet skriger han endnu højere.

Har du mon flere råd til, hvordan han kan sove i længere tid ad gangen? Og så hvad vi skal gøre, for at han sover igen, når han vågner?

Da min søn ikke sover tiden væk om natten, er han lidt træt men ikke gal om dagen og kan godt tage tre lure, men de er ikke ret lange. Har prøvet at droppe den om formiddagen, men han falder i søvn i sin høje stol under frokosten. Når han så sover, er det max to timer, og for det meste er det en halv til en hel time. Han får ca. fem skemåltider om dagen plus amning morgen, aften og nat efter behov. Han sover så vidt vejr og vind tillader det i barnevognen. ...

Annonce

... Jeg går også dagligt en tur med ham, hvor han sidder op.

Har du et forslag til en sove- og spiseplan, til et barn på ni mdr.? Hvornår jeg må give udelukkende almindelig mad, og her mener jeg blandt andet stegt mad? Hvornår kan han undvære mos og i stedet kun få mad i stykker? Er det for tidligt at give ham en gaffel, så han selv kan spise med den?

Nu har min søn så fået den første tand i undermunden, og jeg vil starte med tandbørsten. Jeg har en tandbørste af silikone, som skulle være god i starten også for gummerne. Er det fint nok, eller skal jeg hellere købe en rigtig tandbørste? Mht. tandpasta er det så bedst at bruge en børneudgave? Og hvor meget skal jeg komme på? Har hørt noget om, at der skal kommes på, hvad der svarer til barnets lillefingernegl, men er det også, når han kun har en tand?

Når min dreng kommer i bad, er det skiftevis i badekar og i brusebad. Han kan faktisk bedst lide brusebadet. Jeg startede på brusebadet fordi, vi tager i svømmehallen, hvor der jo er brusere. Selvfølgelig er der også badekar, men de første gange blev han bange for vandet i bruserne, og nu nyder han det. Hvornår skal jeg starte med at bruge sæbe og shampoo? Jeg bruger stadig olie i badekarret.

Håber på lidt hjælp, så der snart er håb for, at jeg kan få noget mere søvn om natten, og dermed være mere frisk om dagen.

Mange hilsner
fra den efterhånden meget trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor