Brev:
Søvn og mad - 9 mdr.
11. december 2007
Alder:
9 mdr.
Søvn og mad - 9 mdr.
Hej igen
Nu har jeg så brug for lidt hjælp igen, så håber, du kan hjælpe mig lidt på vej.
Min dreng vil stadig ikke sove om natten, selvom jeg har prøvet alle de gode råd, du tidligere har givet. Når jeg lægger ham i sengen om aftenen, bliver han gal, og for det meste græder og skriger han voldsomt.
Jeg vil helst ikke have, at han skal græde sig i søvn, for så sover han (om muligt) endnu mindre ad gangen. Når han så endelig er faldet i søvn, sover han max to timer og som regel kun en halv til en hel time i starten, hvor han så er gal igen. Når vi kommer ind til ham, er han lysvågen, og det er meget svært at få ham til at sove igen. Har prøvet at give ham noget at drikke med en kop, men det er helt umuligt, for det vil han slet ikke. I stedet skriger han endnu højere.
Har du mon flere råd til, hvordan han kan sove i længere tid ad gangen? Og så hvad vi skal gøre, for at han sover igen, når han vågner?
Da min søn ikke sover tiden væk om natten, er han lidt træt men ikke gal om dagen og kan godt tage tre lure, men de er ikke ret lange. Har prøvet at droppe den om formiddagen, men han falder i søvn i sin høje stol under frokosten. Når han så sover, er det max to timer, og for det meste er det en halv til en hel time. Han får ca. fem skemåltider om dagen plus amning morgen, aften og nat efter behov. Han sover så vidt vejr og vind tillader det i barnevognen. Jeg går også dagligt en tur med ham, hvor han sidder op.
Har du et forslag til en sove- og spiseplan, til et barn på ni mdr.? Hvornår jeg må give udelukkende almindelig mad, og her mener jeg blandt andet stegt mad? Hvornår kan han undvære mos og i stedet kun få mad i stykker? Er det for tidligt at give ham en gaffel, så han selv kan spise med den?
Nu har min søn så fået den første tand i undermunden, og jeg vil starte med tandbørsten. Jeg har en tandbørste af silikone, som skulle være god i starten også for gummerne. Er det fint nok, eller skal jeg hellere købe en rigtig tandbørste? Mht. tandpasta er det så bedst at bruge en børneudgave? Og hvor meget skal jeg komme på? Har hørt noget om, at der skal kommes på, hvad der svarer til barnets lillefingernegl, men er det også, når han kun har en tand?
Når min dreng kommer i bad, er det skiftevis i badekar og i brusebad. Han kan faktisk bedst lide brusebadet. Jeg startede på brusebadet fordi, vi tager i svømmehallen, hvor der jo er brusere. Selvfølgelig er der også badekar, men de første gange blev han bange for vandet i bruserne, og nu nyder han det. Hvornår skal jeg starte med at bruge sæbe og shampoo? Jeg bruger stadig olie i badekarret.
Håber på lidt hjælp, så der snart er håb for, at jeg kan få noget mere søvn om natten, og dermed være mere frisk om dagen.
Mange hilsner
fra den efterhånden meget trætte mor