Svar: Opkast/Reflux

11. februar 2004

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej

Reflux er egentlig bare betegnelsen for at noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Som voksne kender vi det f.eks. ved "sure opstød", som er meget almindeligt.

Børn med mavemundsforsnævring har således også reflux. Men børn kan også i forbindelse med andre sygdomme have reflux. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser.

I spædbarnealderen er reflux af maveindhold almindeligt og påvirker normalt ikke trivslen hos barnet, med mindre der er tale om en mavemundsforsnævring, hvor maden ikke kommer videre i systemet og bliver optaget. Her vil man så operere og hvis barnet ikke mistrives ser man det an.

Hos større børn med reflux er der altid en årsag til dette i form af en eller anden sygdom. Børn som i 1 års alderen fortsat har reflux vil man gå ind og udrede, for at finde årsagen og derefter behandle. Her taler man og ...

Annonce

... gastroesophagal reflux, hvor barnet ud over at have reflux (opkastning) også vil have spisebesvær i form af svært ved at synke, fejlsynkning (hvor maden ryger i luftrøret i stedet for i spiserøret) og tendens til at spise meget langsomt.

I denne situaion vil man behandle med forskellig medicinsk behandling, så som syrereducerende midler og medicin som fremme mave-tarm-funktionen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Når man taler om børn med kolik, taler man også om at nogle af disse børn har reflux. Hvis man er helt sikker på at der er tale om reflux er man begyndt at give nogle af disse børn medicin for mavesår (losec) og har så vidt jeg ved haft god effekt af dette. Men det kræver udredning og følgning af en læge.

Jeg ved at firmaet Mead Johnson, som bl.a. laver forskellige modermælkserstatninger har lavet en erstatning som hedder Enfamil, der skulle være specielt velegnet til børn med reflux. Jeg kender dog ikke til den i praksis.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder