Svar: Opkast/Reflux
11. februar 2004
Alder:
1 mdr.
Hej
Reflux er egentlig bare betegnelsen for at noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Som voksne kender vi det f.eks. ved "sure opstød", som er meget almindeligt.
Børn med mavemundsforsnævring har således også reflux. Men børn kan også i forbindelse med andre sygdomme have reflux. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser.
I spædbarnealderen er reflux af maveindhold almindeligt og påvirker normalt ikke trivslen hos barnet, med mindre der er tale om en mavemundsforsnævring, hvor maden ikke kommer videre i systemet og bliver optaget. Her vil man så operere og hvis barnet ikke mistrives ser man det an.
Hos større børn med reflux er der altid en årsag til dette i form af en eller anden sygdom. Børn som i 1 års alderen fortsat har reflux vil man gå ind og udrede, for at finde årsagen og derefter behandle. Her taler man og gastroesophagal reflux, hvor barnet ud over at have reflux (opkastning) også vil have spisebesvær i form af svært ved at synke, fejlsynkning (hvor maden ryger i luftrøret i stedet for i spiserøret) og tendens til at spise meget langsomt.
I denne situaion vil man behandle med forskellig medicinsk behandling, så som syrereducerende midler og medicin som fremme mave-tarm-funktionen.
Når man taler om børn med kolik, taler man også om at nogle af disse børn har reflux. Hvis man er helt sikker på at der er tale om reflux er man begyndt at give nogle af disse børn medicin for mavesår (losec) og har så vidt jeg ved haft god effekt af dette. Men det kræver udredning og følgning af en læge.
Jeg ved at firmaet Mead Johnson, som bl.a. laver forskellige modermælkserstatninger har lavet en erstatning som hedder Enfamil, der skulle være specielt velegnet til børn med reflux. Jeg kender dog ikke til den i praksis.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske