Svar: Allergi og bid
2. december 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Sonja
Tillykke med dine dejlige børn og den kommende 1 års fødselsdag:o)
Det lyder ganske rigtigt som om at Katrine har fået en allergisk reaktion og det er helt fornuftigt at I har fået lægen til at se på det. Hvad lægen helt præcist har ment med type 4 symptomer, kan jeg naturligvis ikke sige, men mit bud er at det handler om allergi - da man kan inddele allergi i fire forskellige typer:
Type 1 allergi viser sig ofte efter få minutter og kommer efter at man har indåndet noget man ikke kan tåle. Der sker en raktion mellem IgE i blodet og antigenet og barnet bliver meget skidt, - kan få det der hedder allergisk chok. Type 1 allergi kan også vise sig som høfeber, astma, nældefeber og børneeksem.
Type 2 allergi er det man kalder for cellemembranallergi og her sker der også en reaktion mellem antistof og antigen, men det er nogle andre antistoffer end IgE.
Type 3 allergi opstår, når visse antistoffer reagerer med antigener og danner immunkomplekser f.eks. i lungerne. Man kalder dette for og det er den type allergi som er årsag til forskellige overfølsomhedssygdomme - som f.eks. allergisk lungebetændelse.
Type 4 allergi kalder man også for kontaktallergi og dette opstår helt uafhængigt af antistofferne i blodet. Kontaktallergi ser man ofte som eksem på huden. Mange børn får "kontakt allergi" omkring munden, når de f.eks. spiser tomat eller mandariner - syren irriterer huden som bliver rød og der kommer udslæt. Men nogle reagerer også voldsommere på ting, deres hud er i kontakt med. De hyppigste årsager til type 4 allergi er nikkel, parfumestoffer, konserveringsmidler, limstoffer, gummikemikalier, planter og farvestoffer.
Da lægen mener at der er tale om type 4 allergi hos jer, vil det derfor være en rigtig god idé, at du ser på, om du har skiftet vaskemærke, badeolie, cremer osv. Og at du forsøger at købe produkter der er helt fri for parfume, konserveringsmidler osv.
Du kan også forsøge at holde en pause med yoghurt og clementiner for at se om det skulle være synderen.
Med hensyn til Christian, så kan der være flere grunde til at børn bider. Hos jer lyder det dog umiddelbart til at være et kærlighedstegn der kammer over. Det er jo netop, når I sidder sammen, kæler, leger, har stor fysisk kontakt at det sker. Christian er simpelthen så glad, kan simpelthen ikke få nok af jer og bedst som I sidder og kæler og knuser, så bliver I bidt i skulderen eller i kinden. Det er en måde at sige "du er lige til at spise" - altså et kærlighedstegn fra hans side som kammer over.
Nu hvor I ved det kan ske, så skal I naturligvis være opmærksomme og forsøge at forhindre det inden det sker, så han kun når at kysse, men ikke når at sætte tænderne i:o) Ellers er det rigtigt det I gør, at sætte ham fra jer med et bestemt nej, så han sammen med Nej! får en handling - sættes ned - det hjælper ham til at huske det bedre.
Rigtig meget held og lykke med dem begge to og rigtig god jul og fødselsdag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske