Svar: Halsbetændelse, opkast og meget andet godt
20. november 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Ingrids mor
Det er simpelthen så hårdt når de er syge de små, og desværre er der rigtig mange syge børn om efteråret og i vintersæsonen og især når de gå ri institution. De får jo alverdens infektioner hele tiden, når kun lige at være i institutionen et par dage og så er det galt igen. Det er hårdt.
Det kan altså ikke nytte noget at du sidder og slår dig selv oven i hovedet og tænker om du skulle have gjort noget anderledes, om amningen ville have forebygget osv. Du har givet hende modermælk i den periode du kunne og så vidt jeg ved, så har hun fået nutramigen som erstatning og andet kunne du ikke have gjort. Amning forebygger ja, men er jo ingen garanti og masser af børn bliver syge trods måneder med mors mælk. Igen er det vuggestue, alderen og årstiden... det hører med.
Til gengæld har jeg hørt at de børn som er gode til at rage alt til sig når de er små, de bliver mindre syge, når de bliver ældre... om det passer ved jeg ikke:o) Men det kan måske være en trøst.
De fleste børn vokser fra det, når foråret og sommeren kommer, så bliver de stærkere og er bedre til at klare næste efterår og vinter. Som din læge siger, så trives Ingrid jo godt og har gode tygge lår og lider umiddelbart ikke nød... men det er hårdt for hendes mor:o) Det er egen læge der skal henvise til børnelæge eller sygehus, der kan man ikke bare selv bestille tid:o) Det man gør, er at tage en masse blodprøver og også undersøge hende fysisk.
Jeg kan godt forstå at du overvejer om du skal holde hende hjemme, måske har du mulighed for at udnytte julen til dette, så hun får lidt fornyede kræfter til det nye år... At flytte hende til dagpleje, synes jeg vil være synd, da hun trives så godt hvor hun er nu.
Det kan naturligvis være en god idé at tale med institutionen om hvad de gør for at minimere sygdomme. De bør have en hygiejne politik og det bør være et emne som de jævnligt drøfter. Det handler om håndvask, afspritning ved puslebord, brug af sæbedispenser, vask af legetøj, dyner osv. osv. Sundhedsstyrelsen har udgivet en bog omkring hygiejne i daginstitutioner.
Lige nu må du fortsætte som du gør, give hende lidt te, lun mælk, slå hendes feber ned med panodil, så hun netop bliver i stand til at spise og drikke lidt og så bare være om hende så godt du kan.
Rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske