Svar: Halsbetændelse, opkast og meget andet godt

20. november 2007

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Ingrids mor

Det er simpelthen så hårdt når de er syge de små, og desværre er der rigtig mange syge børn om efteråret og i vintersæsonen og især når de gå ri institution. De får jo alverdens infektioner hele tiden, når kun lige at være i institutionen et par dage og så er det galt igen. Det er hårdt.

Det kan altså ikke nytte noget at du sidder og slår dig selv oven i hovedet og tænker om du skulle have gjort noget anderledes, om amningen ville have forebygget osv. Du har givet hende modermælk i den periode du kunne og så vidt jeg ved, så har hun fået nutramigen som erstatning og andet kunne du ikke have gjort. Amning forebygger ja, men er jo ingen garanti og masser af børn bliver syge trods måneder med mors mælk. Igen er det vuggestue, alderen og årstiden... det hører med.

Til gengæld har jeg hørt at de børn som er gode til at rage alt til sig når de er små, de bliver mindre syge, når de bliver ældre... om det passer ved jeg ikke:o) Men det kan måske være en trøst.

De fleste børn vokser fra det, når foråret og sommeren kommer, så bliver de stærkere og er bedre til at klare næste efterår og vinter. Som din læge siger, så ...

Annonce

... trives Ingrid jo godt og har gode tygge lår og lider umiddelbart ikke nød... men det er hårdt for hendes mor:o) Det er egen læge der skal henvise til børnelæge eller sygehus, der kan man ikke bare selv bestille tid:o) Det man gør, er at tage en masse blodprøver og også undersøge hende fysisk.

Jeg kan godt forstå at du overvejer om du skal holde hende hjemme, måske har du mulighed for at udnytte julen til dette, så hun får lidt fornyede kræfter til det nye år... At flytte hende til dagpleje, synes jeg vil være synd, da hun trives så godt hvor hun er nu.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan naturligvis være en god idé at tale med institutionen om hvad de gør for at minimere sygdomme. De bør have en hygiejne politik og det bør være et emne som de jævnligt drøfter. Det handler om håndvask, afspritning ved puslebord, brug af sæbedispenser, vask af legetøj, dyner osv. osv. Sundhedsstyrelsen har udgivet en bog omkring hygiejne i daginstitutioner.

Lige nu må du fortsætte som du gør, give hende lidt te, lun mælk, slå hendes feber ned med panodil, så hun netop bliver i stand til at spise og drikke lidt og så bare være om hende så godt du kan.

Rigtig god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.