Halsbetændelse, opkast og meget andet godt

20. november 2007

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Halsbetændelse, opkast og meget andet godt

Kære Helen

Så har vi igen brug for din mening. Ingrid på snart 15 måneder var netop kommet sig over sin rotavirus, der endte med at vare knapt to uger. Fjorten dage senere ligger hun der så igen, denne gang med halsbetændelse.

Vi har været hos vores udmærkede læge, der podede hende, tog en blodprøve og konstaterede at det var en virus - derfor ingen penicillin. Den desperate mor her havde næsten håbet på at det var en bakteriel infektion, så vi kunne få noget medicin til hende, men nej. Varm te og panodil, det er hvad vi kan svinge os op til. Og lige lidt hjælper det.

Hun har nu været syg i fem hele dage, og jeg synes ikke det bliver bedre. Hvad værre er, hun har fået sådan en irritationshoste af halsen, at hun kaster op hver eneste aften, ud over hele sin seng, naturligvis. Det har nu også stået på fem nætter i træk. Hun spiser ikke, men drikker godt, og bleerne er fine. Panodil hjælper kun lidt, så gode tips er meget velkomne.

Det er nu jeg ved ikke hvilken gang hun bliver syg, siden hun begyndte i vuggestue i august måned, og jeg begynder efterhånden at blive lidt fortvivlet. Hver gang hun bliver syg, er forløbet enormt langt, forekommer det mig, sammenlignet med de andre børn på stuen. Hvor de ligger med diarre i tre dage, ligger hun i 14, og så fremdeles.

Hun er en stor og glad pige på 12 kg. Hun kravler meget, og er så småt begyndt at gå, noget senere end mange, velsagtens pga sine gode lår. Hun trives generelt i vuggestuen, men har det altså med at blive rigtigt syg, og længe, når hun lægger sig.

Jeg kan se på mange af de andre spørgsmål du får, at det her med langvarig sygdom ifm. institutions-start ikke er noget usædvanligt. Jeg kan endda se at der findes et begreb der ...

Annonce

... hedder vuggestue-pest, og det passer meget godt hos os :)

Jeg er dog lidt forundret over, hvordan det kan være at hun altid bliver så længe syg. Hun trives som sagt fint, bliver proppet med relativt sund mad, multivitaminer, d-vitaminer, og er en glad og frejdig lille pige. Dog havde hun en ret hård start i livet, da jeg den første måned søgte at amme hende fuldt, og først derefter forstod at jeg simpelthen ikke havde mælk nok, og måned 2 gik så med at have en slags kolik, måske forårsaget af at de umodne tarme nu pludselig fik mad nok, i form af MME.

Jeg tænker om hendes lidt langsomme start i livet, har givet hende et form for efterslæb på immunforsvars-fronten, og hvis ja, om man kan forvente at det retter sig på sigt? Jeg har talt med vores læge, der i snit ser os hver 2.,3. uge, og hun mener ikke der er grundlag for en udredning, når Ingrid i øvrigt trives godt, dvs mht vægt og øvrig udvikling.

Men hvordan udreder man for et lavt immunforsvar, og kan jeg evt. selv rette henvendelse til en børne-læge, og bede om at få hende tjekket?

Det er kommet så langt at jeg overvejer at tage en måneds tjenestefri fra arbejdet, og holde hende herhjemme, således at hun kan komme helt til hægterne. Hendes immunforsvar må jo være i bund, når hun bliver så syg så ofte, tænker jeg. Har du nogen erfaringer med det?

Et skift fra vuggestue til dagpleje er også et forslag, som du til tider nævner overfor andre desperate forældre, men hun lader til at trives godt i sin vuggestue, når hun da er der, og pædagogerne er rigtigt gode til at være opmærksom på at hun er lidt sart, sin vægt til trods.

Jeg håber du kan hitte rede i mine spørgsmål, og glæder mig til at høre dine tanker.

Bedste hilsner
Ingrids mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder