Svar: Urinen lugter anderledes
12. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Jannie
Sammenholdt med dit tidligere brev, hvor du fortæller at Mia har haft en periode med gråd og at hun ikke rigtig tager på i øjeblikket, så tænker jeg at du måske skulle få undersøgt hendes urin - det kunne jo tænkes at lillepigen havde fået en blærebetændelse...
Du kan på apoteket købe en urinpose som du kan klistre fast på hendes lille tissekone inde i bleen og på den måde opsamle lidt urin. Den kan du aflevere hos jeres læge, som så kan stixe den og se om der er noget i, der ikke bør være.
Det er ikke ret tit at små børn får blærebetændelse, men det sker faktisk og det er vigtigt at undersøge og behandle.
Til sidst vil jeg lige sige at du naturligvis også skal skelne lugten af urinen - hvis det er en ble du skifter som hun har haft på hele natten, så kan den sagtens lugte og det er normalt. Men hvis du hele dagen igennem, synes hendes urin lugter meget, så synes jeg den lige skal undersøges.
Med hensyn til sæbe og hårvask, så er det helt rigtigt at olie i badevandet naturligt gør håret fedtet. Derfor kan det være udmærket en gang imellem at vaske håret med lidt babysæbe. Der findes flere muligheder, det vigtigste er at du finder en sæbe som er uden parbener, parfume og andre hormonforstyrrende stoffer. Du kan evt. købe det der hedder "Derma" eller du kan købe Vivag til børn, - det man også kan få som intimsæbe til kvinder. Den kan du bruge både til hår og i bleområdet, hvis det er nødvendigt med lidt sæbe der en gang imellem.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske