Brev:
Overreagerer vi?
12. november 2007
Alder:
12 mdr.
Overreagerer vi?
Hej Helen
Vores tvillinger har nu været i dagpleje i knap 1,5 md. I starten gik det fint - men så blev deres gæstedagplejer langtidssyg. Hende har de ikke rigtig haft noget med at gøre i den tid de har været i dagpleje, da hun blev syg inden de små begyndte at kunne komme med i legestue (de er i heldagslegestue én gang om dagen).
De har været ved deres alm. dagplejemor i 5 hele uger inkl. indkøring og er glade for hende. Nu begynder problemerne så - for vores alm dagplejer skal på kursus onsdag og torsdag i sidste uge. Og da gæstedagplejeren er syg så bliver det sådan at dagplejekontoret foreslår at vores børn skal passes af to forskellige dagplejemødre i to forskellige hjem - altså to dagplejemødre de indtil videre kun har set to formiddage i legestuen.
Vi siger at vi kun kan acceptere dette såfremt begge dagplejemødre tager i legestue om onsdagen og at vi ellers vil finde pasning til dem selv om torsdagen, da vi vil skille dem ad pasningsmæssigt. Vi vil ikke at de både skal forholde sig til et nyt hjem og at ikke være sammen. Det gik fint for vores dreng i heldagslegestue uden den "normale" dagplejer, men vores datter var meget ulykkelig og havde grædt det meste af dagen.
Torsag passer deres farmor dem så og det går godt. Fredag ringer de fra dagplejekontoret og fortæller at vores normale dagplejer er syg og at de skal i gæstedagplejer. Vores dreng kan komme til den dagplejer der havde ansvaret for ham i legestuen om onsdagen og vores datter kan komme til en fuldstændig ukendt dagplejer. Vi vælger at få deres farmor til at passe dem.
Nu er vores egen dagplejer stadig syg og resten af denne uge skal de være ved endnu en dagplejer de ikke kender. Hun har ferie i næste uge (og det har vores alm. dagplejer også ) så her skal de til endnu en ny dagplejer.
Altså: Efter at have vænnet sig til sin egen dagplejer har / bliver de nu tilbudt pasning i 3 forskellige hjem udover det dagpleje hjem de er vant til - i løbet af 3 uger.
Jeg har ringet til kommunen og klaget over den måde de bliver behandlet på, da jeg mener det er helt urimeligt at man skal forlange af to små sårbare børn på 12 mdr. at de skal smides rundt mellem forskellige dagplejere på den måde. Deres problem er selvfølgelig at sygdom og kursus vælter lige ind over hinanden - og at jeg "insisterer" på at de skal passes det samme sted. Jeg fik at vide at hvis jeg var utilfreds med måden dagplejen fungerer på kunne jeg bare søge vuggestue. Det har vi også gjort - de blev skrevet op næsten inden de blev født men står alligevel hhv. nr. 35-36 og 45-46 på de ventelister der er. Så det er ingen mulighed.
Vi har dog fået at vide at vi kan søge et visitationsudvalg om at få dem rykket frem i køen og det vil vi gøre på baggrund af det jeg har skrevet her. Men at det primært gives børn som har sociale problemer og derfor ville have godt af at komme i vuggestue.
Synes du at vi overreagerer i forhold til den måde vores børn bliver behandlet på?
Forlanger vi for meget som vil have at de skal være sammen om dagen?
Jeg mener bare det er for meget for dem at dels forholde sig til ny dagplejemor / nyt hjem samt at man ikke har sin tvilling med sig, når man kun har små 1,5 anciennitet i dagplejesystemet. Og når man lige har vænnet sig til hvordan tingene skal være - ja så bliver det lavet om igen.
Hvad mener du som børnefaglig person om sådan en behandling som vores børn får af kommunen?
Jeg føler det er en rigtig dårlig start på deres liv ude i den store verden og jeg mener ikke kommunen kan være det bekendt over for hverken børnene, os eller dagplejemødrene at tilbyde den pasning som de gør nu. Jeg kan godt se at det komplicerer sagen at det er to børn at tage hensyn til, men omvendt mener jeg at hvis kommunen på forhånd kan se at det ikke kan hænge sammen i dagplejesystemet, så skal de tilbyde dem en vuggestueplads som det første.
Håber du kan give os lidt input.
Hilsen Elin