Svar: Sygdom med opkast og diarre - 9 mdr.
12. november 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Luiza
Jamen dog, det er jo noget værre noget. Børn i 9 måneders alderen bliver ofte syge, det er jo en alder, hvor de gladeligt putter alt i munden og samtidig har vi også en årstid nu, hvor børn meget let både bliver forkølede, får maveinfektioner, mellemørebetændelser og alt muligt andet.
I første omgang er det vigtigt at du sørger for at give Rosa noget at drikke. Ikke store mængder af gangen, men lidt og hyppigt, så har hun lettere ved at holde det i sig. Derudover handler det meget om at give hende, det hun viser lyst og interesse for.
Hvis hun har kvalme, så virker mælk måske ikke så rart, så kan det være bedre at få lidt kold vand (du kan evt. koge det først) eller måske få lidt fortyndet æblejuice eller lignende, som er lidt mere frisk. Lidt kamillete, kan også være dejligt når man ikke er helt på toppen.
Giv hende lidt tykmælk, A38 eller lignende med lidt revne æbler og giv hende også frisk frugt, agurkestænger og lignende, som hun måske gerne vil sutte på og gnave lidt i. Giv hende også gerne lidt lyst brød og hold lidt igen med de lidt grovere, fiberrige ting. Banan kan virke lidt forstoppende.
Du skal naturligvis holde øje med hende og hvordan hun har det. Det er korrekt at feber er et signal om at barnet er sygt, har fået en infektion eller lignende, men temperaturen eller feberen siger ikke noget om hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at selvom børn er alvorligt syge, så behøver de ikke have særlig høj temperatur - de vil tilgengæld virke sløve, vil ikke spise og drikke, leger ikke - de ligger bare hen. Og på samme måde kan børn have en meget høj temperatur uden at fejle noget alvorligt.
Når du skal vurdere hvordan Rosa har det, skal du derfor se på hvordan hun virker. Kan du få hende til at drikke og spise lidt, virker hun træt eller virker hun apatisk, kan du få kontakt med hende eller ligger hun bare slapt hen, har hun overskud til at lege lidt osv.
Temperatur bør måles i et køligt rum og helst, når barnet har hvilet sig. Temperaturen hos et barn der har løbet rundt og leget kan godt være mellem 37,5-37,9 men når barnet så får lidt af tøjet af og slapper af, så falder temperaturen igen. Det er således normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen og stiger i forbindelse med aktivitet og det er ikke det samme som at barnet har feber.Man taler normalt om feber når temperaturen er over 38 grader.
Diaré og opkastninger skyldes oftest en mave-tarm-infektion med virus eller bakterie. Hvis det er dette Rosa har fået vil hun få feber i løbet af dagen. Som regel får barnet det bedre i løbet af et par dage og infektionen er ovre efter en lille uges tid. Børn kan dog også få forskellige mave-tarm-vira, som gør dem meget syge - F.eks. Rotavirus eller Adenovirus.
Når børn kaster op og har diaré, så mister de både væske og salt og her kan man på apoteket købe Revolyt, som både indeholder væske og de nødvendige salte. Hvis du oplever at Rosa fortsat kaster op og har diaré, så kan det være en god idé at give hende dette. Hvis hun får feber og bliver tiltagende dårlig, så må du kontakte lægen igen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske