Svar: Sygdom med opkast og diarre - 9 mdr.

12. november 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Luiza

Jamen dog, det er jo noget værre noget. Børn i 9 måneders alderen bliver ofte syge, det er jo en alder, hvor de gladeligt putter alt i munden og samtidig har vi også en årstid nu, hvor børn meget let både bliver forkølede, får maveinfektioner, mellemørebetændelser og alt muligt andet.

I første omgang er det vigtigt at du sørger for at give Rosa noget at drikke. Ikke store mængder af gangen, men lidt og hyppigt, så har hun lettere ved at holde det i sig. Derudover handler det meget om at give hende, det hun viser lyst og interesse for.

Hvis hun har kvalme, så virker mælk måske ikke så rart, så kan det være bedre at få lidt kold vand (du kan evt. koge det først) eller måske få lidt fortyndet æblejuice eller lignende, som er lidt mere frisk. Lidt kamillete, kan også være dejligt når man ikke er helt på toppen.

Giv hende lidt tykmælk, A38 eller lignende med lidt revne æbler og giv hende også frisk frugt, agurkestænger og lignende, som hun måske gerne vil sutte på og gnave lidt i. Giv hende også gerne lidt lyst brød og hold lidt igen med de lidt grovere, fiberrige ting. Banan kan virke lidt forstoppende.

Du skal naturligvis holde øje med hende og hvordan hun har det. Det er korrekt at feber er et signal om at barnet er sygt, har fået en infektion eller lignende, men temperaturen eller feberen siger ikke noget om hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at selvom børn er alvorligt syge, så behøver de ikke have særlig høj temperatur - de vil tilgengæld virke sløve, vil ikke spise og drikke, leger ikke - de ligger bare hen. Og på samme måde ...

Annonce

... kan børn have en meget høj temperatur uden at fejle noget alvorligt.

Når du skal vurdere hvordan Rosa har det, skal du derfor se på hvordan hun virker. Kan du få hende til at drikke og spise lidt, virker hun træt eller virker hun apatisk, kan du få kontakt med hende eller ligger hun bare slapt hen, har hun overskud til at lege lidt osv.

Temperatur bør måles i et køligt rum og helst, når barnet har hvilet sig. Temperaturen hos et barn der har løbet rundt og leget kan godt være mellem 37,5-37,9 men når barnet så får lidt af tøjet af og slapper af, så falder temperaturen igen. Det er således normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen og stiger i forbindelse med aktivitet og det er ikke det samme som at barnet har feber.Man taler normalt om feber når temperaturen er over 38 grader.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Diaré og opkastninger skyldes oftest en mave-tarm-infektion med virus eller bakterie. Hvis det er dette Rosa har fået vil hun få feber i løbet af dagen. Som regel får barnet det bedre i løbet af et par dage og infektionen er ovre efter en lille uges tid. Børn kan dog også få forskellige mave-tarm-vira, som gør dem meget syge - F.eks. Rotavirus eller Adenovirus.

Når børn kaster op og har diaré, så mister de både væske og salt og her kan man på apoteket købe Revolyt, som både indeholder væske og de nødvendige salte. Hvis du oplever at Rosa fortsat kaster op og har diaré, så kan det være en god idé at give hende dette. Hvis hun får feber og bliver tiltagende dårlig, så må du kontakte lægen igen.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger