Brev:
Hjælp hvad er det vi gør galt?
12. november 2007
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hjælp hvad er det vi gør galt?
Hej Helen,
Nu bliver du nødt til at hjælpe os. Vi har igen haft en værre omgang med Alfred.
Det var mig der skulle aflevere ham i børnehaven. Jeg vækker ham hertil morgen (efter 12 timers søvn). Han er ikke til at få op så det ender med at jeg bærer ham ud på puslebordet. Her vil han ikke ligge stille så vi har en kamp med at få nattøj og ble af. Det ender med at jeg sætte ham ned på gulvet og begynder at gå. Han kommer grædende efter mig og vi falder begge til ro og jeg kan give ham tøj på og få børstet tænder.
Da han er meget i mod at skulle have nyt tøj på, havde jeg advaret ham om at han idag skulle have vinterstøvler og hue på.
Da vi skal afsted (og vi har rigtig god tid) starter "kampen" igen. Hver gang jeg får givet ham den ene støvle på, tager han den af og han græder og er næsten hysterisk. Jeg tror jeg prøver vel 5 gange, mens jeg taler med større og større bogstaver og hver gang tager han støvlerne af igen. Nu er hans far kommet til og han taler med endnu større bogstaver end jeg har.
Da vi endelige har fået støvlerne på ham kommer vi til kampen med huen. Alfred havde ellers fået lov til at vælge, hvilken hue, men så ombestemmer han sig. Og hiver huen af alt mens han græder og siger "ikke hue på" om og om igen.
Efter 30 mins kamp lykkedes det os at få ham i tøjet og ham og jeg at komme ud af døren, men nu har vi ikke så god tid. Dog er der tid til at jeg sidder lidt med ham nede i børnehaven. Her sidder han og putter sig ind til mig og siger at han er ked. Jeg spørger om han er ked fordi jeg har skældt ham ud og det nikker han til. Jeg svarer at jeg skældt ud, fordi han var uartig og ikke hørte efter, men at jeg da elsker ham og glæder mig til at vi skal lege, når jeg kommer hjem fra arbejdet.
Da Alfred stadig virker ked spørger jeg om det er fordi hans far var sur på ham da vi gik. Alfred nikker igen og der kommer tårer i hans øjne. Denne omgang er bare en af mange;
I fredags skulle vi have været til lygtefest i børnehaven, men da vi gjorde klar til at gå fra stuen og til legepladsen ville Alfred ikke have tøj på og fik kørt sig selv mere og mere op. Det endte med at vi droppede lygtefesten og at han blev båret hjem alt i mens han gentog "Ikke hjem, gerne se lys i børnehaven". Da vi kom hjem røg han ind på sit værelse og hvis jeg satte mig i værelset ved siden af kom han løbende ud og skubbede til mig, mens han sagde at jeg skulle gå og når jeg så ikke flyttede mig begyndte han at slå.
Og så blev han sendt ind på sit værelse. Det tog os en time at få ham ned igen.
Hvad er det vi gør forkert? Hvorfor har vi de ture.? (ofte et par gange om ugen).
Har vi simpelthen bare fået en dreng med voldsomt temprament som vi skal vænne os til? Eller er det os som forældre der fejler?
På forhånd tak for dit svar