Svar: Sugekop
11. november 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Dorthe
Tillykke med jeres lille pige:o) Det lyder som om at I har haft en hård fødsel og det er ikke så udsædvanligt at børn efter en hård fødsel, hvor de f.eks. er taget med cup, har lidt ondt bagefter. Det er f.eks. meget normalt at barnet kan have lidt hovedpine og man kan ofte se at stedet, hvor cuppen har siddet virker hævet, rødt og ømt - som et stort blåt mærke, der jo også gør ondt på os.
Når man under en fødsel vælger at bruge en sugekop, så er det ofte fordi barnets hjertelyd er påvirket, mor har haft en lang presseperiode og er meget træt, eller fordi barnet kommer ud i det der hedder uregelmæssig hovedstilling, hvor barnet ikke vender nakken fortil. Det er altid et indgreb som foretages af en læge. Når man vælger at bruge en sugekop, så er det altså fordi det i situationen er det bedste for både mor og barn, men samtidig er det jo også sådan at alle indgreb et eller andet sted altid kan påvirke både mor og barn - også efterfølgende.
Hos de fleste børn vil der efter en fødsel med cup, som sagt være lidt hovedpine de første dage og nogle gange vil man behandle dette med smertestillende, hvis barnet virker meget smerteforpint. De forsvinder dog ofte i løbet af de første dage, indenfor den første uge og giver herefter ikke yderligere problemer.
Nogle børn får i forbindelse med at de er taget med cup, en væskeansamling lige under huden, der hvor cuppen har siddet. Andre børn kan få lidt problemer med spændinger i deres nakke og skuldre, fordi de ligesom er blevet drejet ud på en anden måde, end hvis de var født uden hjælpemidler. Det er meget vigtigt at du ikke tager dette som et nederlag, for i situationen var det som sagt, det bedste for dig og din datter, men lige nu skal I naturligvis have undersøgt om hun kan have brug for lidt hjælp, hvis hun har stramme sener i nakken. Det er noget jeres egen læge eller evt. en fysioterapeut også vil kunne vurdere.
Jeg kan godt forstå at du er ked af, at du ikke fra sygehusets side eller via din sundhedsplejerske, er blevet gjort opmærksom på at din datter kunne have ondt i forbindelse med at hun var taget med cup. Når det er sagt, så er det jo igen sådan at de fleste børn ingen problemer har, når de første dage er gået og hvis man ikke har kunne se noget på din datter, så er det måske derfor de ikke har skønnet det nødvendigt at fortælle dig omkring det... Ikke en undskyldning på deres vegne, men bare en forklaring:o)
Mange forældre oplever at forskellige alternative behandlere kan hjælpe og heriblandt også Kraniosakralterapeuter. Som sundhedsplejerske, der arbejder under sundhedsstyrelsens retningslinier, må jeg ikke anbefale alternativ behandling, og det er derfor også begrænset, hvor meget jeg ved omkring det. Men netop kraniosakralterapi, kan du læse mere om på foreningens hjemme side: www.kstforeningen.dk og så kan du se, hvad det er for noget.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske