Svar: Sugekop

11. november 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Dorthe

Tillykke med jeres lille pige:o) Det lyder som om at I har haft en hård fødsel og det er ikke så udsædvanligt at børn efter en hård fødsel, hvor de f.eks. er taget med cup, har lidt ondt bagefter. Det er f.eks. meget normalt at barnet kan have lidt hovedpine og man kan ofte se at stedet, hvor cuppen har siddet virker hævet, rødt og ømt - som et stort blåt mærke, der jo også gør ondt på os.

Når man under en fødsel vælger at bruge en sugekop, så er det ofte fordi barnets hjertelyd er påvirket, mor har haft en lang presseperiode og er meget træt, eller fordi barnet kommer ud i det der hedder uregelmæssig hovedstilling, hvor barnet ikke vender nakken fortil. Det er altid et indgreb som foretages af en læge. Når man vælger at bruge en sugekop, så er det altså fordi det i situationen er det bedste for både mor og barn, men samtidig er det jo også sådan at alle indgreb et eller andet sted altid kan påvirke både mor og barn - også efterfølgende.

Hos de fleste børn vil der efter en fødsel med cup, som sagt være lidt hovedpine de første dage og nogle gange vil man behandle dette med smertestillende, hvis barnet virker meget smerteforpint. De forsvinder dog ofte i løbet af de første dage, indenfor den første uge og giver herefter ikke yderligere problemer.

Nogle børn får i forbindelse med at de er taget med cup, en væskeansamling lige under huden, der hvor cuppen har siddet. Andre børn kan få lidt problemer med spændinger i deres nakke og ...

Annonce

... skuldre, fordi de ligesom er blevet drejet ud på en anden måde, end hvis de var født uden hjælpemidler. Det er meget vigtigt at du ikke tager dette som et nederlag, for i situationen var det som sagt, det bedste for dig og din datter, men lige nu skal I naturligvis have undersøgt om hun kan have brug for lidt hjælp, hvis hun har stramme sener i nakken. Det er noget jeres egen læge eller evt. en fysioterapeut også vil kunne vurdere.

Jeg kan godt forstå at du er ked af, at du ikke fra sygehusets side eller via din sundhedsplejerske, er blevet gjort opmærksom på at din datter kunne have ondt i forbindelse med at hun var taget med cup. Når det er sagt, så er det jo igen sådan at de fleste børn ingen problemer har, når de første dage er gået og hvis man ikke har kunne se noget på din datter, så er det måske derfor de ikke har skønnet det nødvendigt at fortælle dig omkring det... Ikke en undskyldning på deres vegne, men bare en forklaring:o)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Mange forældre oplever at forskellige alternative behandlere kan hjælpe og heriblandt også Kraniosakralterapeuter. Som sundhedsplejerske, der arbejder under sundhedsstyrelsens retningslinier, må jeg ikke anbefale alternativ behandling, og det er derfor også begrænset, hvor meget jeg ved omkring det. Men netop kraniosakralterapi, kan du læse mere om på foreningens hjemme side: www.kstforeningen.dk og så kan du se, hvad det er for noget.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor