Svar: Influenza

9. november 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære forældre

Jeg kan godt høre at jeres dreng har det rigtig skidt og det er godt at I har fået lægen og også vagtlægen til at se på ham, så I er sikre på at der gøres, hvad gøres kan.

Det man er urolig for og som jeg kan fornemme at I også tænker på, er naturligvis om jeres dreng bliver dehydreret. Med den høje temperatur og det sparsomme indtag af væske samt opkastning, så er der jo en stor risiko for det. Til børn med diaré og/eller opkastning vil det være en god idé at give ekstra væske og ekstra salt, netop for at forebygge dehydrering. På apoteket kan du købe Revolyt, som både indeholder væske og de nødvendige salte. Du kan også selv lave en opløsning af 1 liter kogt vand, 8 teskefulde sukker og 1 teskefuld groft salt.

Det er vigtigere at I fokuserer på at give jeres dreng væske, hvad han indtager af mad betyder ikke så meget, her må I give ham lidt af det, I ved han godt kan lide. Det kan være lidt frisk frugt at sidde med, det kan være lidt agurkestykker, det kan være lidt risgrød, frugtmos af f.eks. pære eller æble osv. Bare han får lidt og holder det I sig, så er det fint og I skal som sagt give ham det han viser lyst og interesse for.

Ud over brystmælk (det er rigtig godt at du ammer) så er det fint med lidt te og du kan også forsøge med en lille smule æblejuice, evt. fortyndet med lidt kogt vand. Dette kun fordi der er tale om en syg dreng og det er vigtigt at han får lidt indenbords.

Det er bedre at han drikker lidt og tit end store portioner. Det er lettere for ham at holde det i sig, hvis han ikke får for meget af gangen. Hvis han bliver ved med at kaste op og stadig intet kan holde i sig, så skal du ...

Annonce

... ringe til lægen igen. Det samme gælder hvis du oplever at han virker til at have meget ondt, hvis han virker meget sløv. Han er naturligvis præget af sin høje feber osv. men han må ikke være apatisk og så sløv at han virker ukontaktbar, hvis han begynder at 'fange fluer i luften, som om han ser syner så skal du også reagere. Hvis han slet ikke vil drikke og han ikke tisser, så skal du også ringe til lægen igen.

Du fortæller at han har haft afføring og har tisset okay, og det er godt. Du fortæller også at han nu er begyndt at sidde lidt op og gerne vil lege lidt og det er også et rigtig godt tegn. så jeg håber at han allerede nu hvor jeg svarer dig her, har fået det bedre.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

med hensyn til en næsesuger, så er nogle familier rigtig glade for dette og synes det fungerer godt, hvor andre synes det er noget skrammel... der findes lidt forskellige modeller. En næsesuger fungerer ved at man drypper barnets næse med saltvand, så snotten løsnes og herefter tager man næsesugeren, klemmer den sammen og sætter den op til næsebordet, slipper og så suger den snotten ud. Det er smart til børn som ikke selv kan pudse næse. Hvis du kan finde en eller anden måde at få din dreng til at nyse på, så hjælper det også ofte til at få snotten ud af næsen og få skabt lidt passage:o) Men det er jo lidt svært.

Sørg for at elevere hovedenden på hans seng, læg en pude, et lille tæppe eller lignende ind under hovedenden af madrassen, så han ligger højere med hovedet. Det hjælper på vejrtrækningen og gør at han ikke så hurtigt klotter sammen i næsen.

Håber at I hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig god bedring med ham, håber at han snart bliver rask igen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"