Svar: Høj feber - Tænder?
2. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Det lyder helt sandsynligt at der kan være en tand på vej, mange børn får deres første tænder omkring 6 måneders alderen og mange forældre oplever også at børnene får lidt forhøjet temperatur i forbindelse med at tænderne bryder frem.
At hans temperatur har været oppe omkring 39 grader er ikke usædvanligt, når han har ligget med sparkedragt under sin dyne og det lyder helt rigtigt, at temperaturen så falder ned, når du klæder ham af. Temperaturen stiger altid i løbet af dagen og er således altid højest om aftenen og dette er helt normalt.
Der kan godt være variation i hvor høj en morgentemperatur man har. De fleste har dog en morgentemperatur der ligger lidt under 37 om morgenen og under 37,5 om aftenen. Men nogen kan godt have en temperatur der er lidt højere end dette uden at det betyder at man er syg.
Temperatur bør måles i et køligt rum og helst, når barnet har hvilet sig. Temperaturen hos et barn der har løbet rundt og leget kan godt være mellem 37,5-37,9 (det ved jeg godt at din dreng ikke gør endnu) men når barnet så får lidt af tøjet af og slapper af, så falder temperaturen igen. Det er således normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen og stiger i forbindelse med aktivitet og det er ikke det samme som at barnet har feber.
Man skal altid se på barnets almene tilstand og ud fra dette vurdere hvorvidt barnet har det godt eller ej. Feber er et tegn på at barnet er syg, men temperaturen eller feberen siger ikke noget om hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at selvom børn er alvorligt syge, så behøver de ikke have særlig høj temperatur - de vil tilgengæld virke sløve, vil ikke spise og drikke, leger ikke - de ligger bare hen. Og på samme måde kan børn have en meget høj temperatur uden at fejle noget alvorligt.
Man taler normalt om feber når temperaturen er over 38 grader. Og derfor har din dreng, som du skriver haft feber, men han har i øvrigt været helt upåvirket og feberen er faldet hurtigt ned igen. Det lyder således ikke som sygdom, men som noget der er helt naturligt og som godt kunne skyldes tandfrembrud.
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske