Manglende sprog

2. november 2007

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Manglende sprog

Hej Helen.

Jeg skriver til dig ang. vores dreng på 13 mdr. (25.09.06) og hans sprogudvikling eller mangel på samme.

Bertram er en glad, sund og udadvendt dreng på 12 kg. og 79 cm. Han spiser og sover godt og har alle dage gjort det. Vi har aldrig haft nogle problemer eller udfordringer med ham eller bekymringer omkring ham. Han er nem og mild, er altid glad og græder virkelig sjældent - selvfølgelig kan han godt blive irriteret over noget legetøj der ikke lige vil som han vil, men der er meget stor line og tålmodighed fra hans side, så alt i alt bare vores dejlige lille glade guldklump.

Dog har han aldrig været særlig sproglig. Han pludrede meget lidt de første 6 mdr. Der var lyd på hans smil og han klukgrinte højt, men der var ingen rigtig pludren som sådan. Når vi snakkede til/med ham lyttede han og kiggede på os, og reagerede også med smil, men han svarede ikke særlig tit igen. Når han gjorde var det med en simpel vokal lyd - ikke nogen agy, gry eller andre "ord" vi husker fra vores ældste søn fra da han var blot 6-8 uger.

Egentlig tænkte vi ikke så meget over det og var slet ikke bekymrede, men nu hvor han er blevet 13 mdr., og ikke rigtig snakker, så vil jeg bare gerne høre, om jeg har grund til bekymring?

Omkring 10 måneders alderen begyndte han at kunne forstå enkle ord som drikke, mad, dyne mm, og som 11 mdr. gammel kunne han forstå simple beskeder så som "må mor få sutten" og "skal vi hente dynen" og reagere på dem.

Nu siger han "mam mam" når han vil have noget at spise, og går ud og pejer på køleskabet, og når han er tørstig henter han selv en kop i en skuffe i køkkenet, så jeg synes han kommunikerer godt ved at vise hvad han vil, og vi forstår ham.
Ud over mam mam siger han dog intet. kun nogle glædes/kommunikations skrig/hvin og lyde som eeeej og aaah.

Jeg synes det er lidt underligt at han slet ikke siger nogle ord. Heller ikke bare nogle hjemmelavede ord eller nogle simple ord som hej, hov, av, der osv. Jeg har selvfølgelig også kun vores ældste og meget sproglige søn at sammenligne med. Han sagde sine første ord da han var 11 mdr. og satte to ord sammen da han ...

Annonce

... var 1½, og da han var 2 kunne han sige lange sætninger og vi kunne have en samtale med ham. Måske er det helt normalt at det ikke er kommet endnu hos vores yngste, men synes at når jeg læser i de bøger vi har, så lyder det somom det burde være kommet.

Vi snakker meget til ham, fortæller og fortæller når vi foretager os noget. Han er vild med sine bøger, men kan ikke holde koncentration nok til at høre en lille historie (det fanger ham ikke). Han vil helst bladre og sidde og pege på billederne. Peger på en ting og kommer med en lille lyd og kigger så op på os, som for at spørge "hvad er det" og vi svarer.

Vi bor i Tyskland, men han hører ikke særlig meget tysk, da jeg går hjemme med ham. Selvfølgelig hører han det i omgivelserne, når vi er ude (i svømmehallen, Zoo, legepladsen, supermarked osv.), men jeg ved ikke om det er nok til at kunne forstyrre hans udvikling for det danske sprog. Han bliver ikke snakket direkte til på tysk i det daglige. Kun et par gange om ugen af vores rengøringsdame, der lige "dikkedikker" ham i et par minutter, og så når vi er sammen med tyske venner måske en gang ugentlig i gennemsnit.

10. januar starter han i tysk vuggestue, så her er jeg helt med på, at hvis han er begyndt en dansk sproglig udvikling, så vil den nok gå i stå til den tid. Tænker bare, at hvis han nu slet ikke er begyndt sit danske sprog til den tid, så går der måske meget lang tid før vi hører nogle ord fra ham - eller hvad kan vi forvente?

Han er utrolig motorisk og meget glad for at bevæge sig. Har været meget gennemsnitlig med sin motoriske udvikling. Sad da han var 6 mdr., kravlede og stod som 9 mdr. og gik som 12 mdr.
Han elsker at danse, gå, kravle op ad trapper, op i sofaen - ja helt op på ryglænet (puha, dårlige nerver til mor), og prøver i det hele taget at bestige alt (og kan heldigvis også selv komme baglæns ned igen). Jeg ved ikke om han bare lige nu bruger en masse resourcer på at øve sin motorik og derfor ikke bekymrer sig om at sige noget?

Jeg er ikke klar over hvornår man skal reagere, hvis de små ikke er begyndt at snakke.

Ja, en lille bekymring herfra :-)

Mange hilsner Ulla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren