Svar: Næsen løber konstant
24. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om du allerede gør rigtig meget for at forebygge forkølelse og det at du fortæller at din datters næse løber med klart snot lyder lidt som noget allergisk.
Når man har allergi, så reagerer man ofte med kløende næse, tilstoppet næse og klart næseflåd. Jeg synes ud fra det du fortæller at det vil være helt relevant at du drøfter det med lægen og får lægen til at undersøge din datter.
Ud over allergi for visse fødevarer, så kan man have allergi overfor pollen, husstøvmider, og dyr (f.eks. hund, kat og hest) og man kan via en priktest og en blodprøve få et indtryk af om dette gør sig gældende i forhold til din datter. Man kan så diskutere om du oplever din datter symptomer så generende at hun skal undersøges nu - jo ældre hun er/bliver, jo mere sikker vil prøverne være... modsat hvis I har kat og det viser sig at det er den der giver problemerne, så vil det jo være hele relevant at fjerne den fra hendes omgivelser (selvom det kan være trist).
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke Biostrath, som hører under kosttilskud. ...
...
Sundhedsstyrelsen skriver: "Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år... Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud.". Dette er fra "Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005".
Da jeg arbejder ud fra sundhedsstyrelsens retningslinier kan jeg således ikke anbefale biostrath. Derimod vil det være rigtig godt at du begynder at give din datter mere og mere forskellig mad. I løbet af de næste måneder vil du kunne tilbyde hende mere og mere familiemad og mere variation og det er vigtigt at hendes immunforsvar bygges op inde fra via en god og sufficient kost.
For at lette på vejrtrækningen om natten, så kan du elevere hendes hovedende lidt. Læg en pude eller lignende ind under madrassen så den løftes op og hun ligger lidt højere med hovedet. Hovedpude er hun for lille til.
Rigtig god bedring med hende og fortsat held og lykke. God weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske