Næsen løber konstant

24. oktober 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Næsen løber konstant

Kære Helen,

Nu er min datter blevet syv en halv måned. Hun er en glad, aktiv og opmærksom pige. Vi har bare det problem, at hun gennem de sidste to en halv måned stort set konstant har haft snotnæse.

Det er ”klart” snot, hun har kun haft feber en enkelt gang og bortset fra, at næsen ind imellem er stoppet, når hun skal sove, så virker hun ikke påvirket af det. Hun har hostet lidt, så jeg har været henne og få hende ”lyttet på” hos lægen, men der var heldigvis ikke noget at høre.

Jeg drypper ind imellem lidt saltvand i næsen, hvis den er meget stoppet. Jeg prøver at være meget omhyggelig med, at der ikke er træk, når hun ligger på gulvet, hun har altid hue på udenfor og hendes barnevogn står godt i læ i en carport, når hun sover ude. Hun er udenfor hver dag, enten i barnevogn, cykeltrailer (hvor hun selvfølgelig også er pakket godt ind i flyverdragt og dyne) eller slynge (her sidder hun i flyverdragt under en ”slynge-jakke”).

Vi går i legestue en gang om ugen, ses med andre børn i mødregruppen og går til babysvømning en gang om ugen. Jeg har prøvet at holde hende ”hjemme” en hel uge, uden at det gjorde en forskel. Jeg springer selvfølgelig også babysvømningen over ind imellem, men jeg synes faktisk ikke, at det gør den store forskel i forhold til snotten (og hun er så begejstret for vandet). Jeg prøver desuden at huske at vaske ...

Annonce

... hendes hænder, hver gang hun har tørret dem rundt i næsen og i øvrigt nogle gange i løbet af dagen.

Hun er normalt iført en kortærmet body, en langærmet body, strømpebukser, strømper/hjemmesko, bukser/overalls og en trøje udenpå, der kan tages af og på efter forholdene og aktivitetsniveauet. Jeg har desuden tænkt på at indforskrive omgangskredsens ”strikkedamer” til at producere nogle undertrøjer i uld.

Sutterne bliver rengjort og kogt hver morgen og skiftet nogle gange i løbet af dagen. Kort sagt synes jeg selv, at jeg har prøvet alt, hvad jeg kan komme i tanke om, for at komme snotten til livs. Det ender bare hele tiden med kun at være en stakket frist i form af et par enkelte ”snot-fri” døgn, før den dukker op igen.

Jeg har heller ikke lyst til at blive en ”pylre-mor”, da min datter i øvrigt har et livligt temperament og lyst til oplevelser. Det startede nogenlunde samtidig med, at hun begyndte at afvise brystet og få allomin i stedet, kan hun være laktose-intolerant eller allergisk (hun har ingen symptomer udover snotten)?

Der er en i min mødregruppe som brugte ”Bio-strath” dråber til sit første barn med stor succes. Hvad er det for noget og må man bruge det til en baby?

Håber at du måske har nogle gode forslag til, hvordan jeg kan hjælpe min datter af med al den snot – vi er rigtig trætte af det!

Mange hilsner herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder