Brev:
Næsen løber konstant
24. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Næsen løber konstant
Kære Helen,
Nu er min datter blevet syv en halv måned. Hun er en glad, aktiv og opmærksom pige. Vi har bare det problem, at hun gennem de sidste to en halv måned stort set konstant har haft snotnæse.
Det er ”klart” snot, hun har kun haft feber en enkelt gang og bortset fra, at næsen ind imellem er stoppet, når hun skal sove, så virker hun ikke påvirket af det. Hun har hostet lidt, så jeg har været henne og få hende ”lyttet på” hos lægen, men der var heldigvis ikke noget at høre.
Jeg drypper ind imellem lidt saltvand i næsen, hvis den er meget stoppet. Jeg prøver at være meget omhyggelig med, at der ikke er træk, når hun ligger på gulvet, hun har altid hue på udenfor og hendes barnevogn står godt i læ i en carport, når hun sover ude. Hun er udenfor hver dag, enten i barnevogn, cykeltrailer (hvor hun selvfølgelig også er pakket godt ind i flyverdragt og dyne) eller slynge (her sidder hun i flyverdragt under en ”slynge-jakke”).
Vi går i legestue en gang om ugen, ses med andre børn i mødregruppen og går til babysvømning en gang om ugen. Jeg har prøvet at holde hende ”hjemme” en hel uge, uden at det gjorde en forskel. Jeg springer selvfølgelig også babysvømningen over ind imellem, men jeg synes faktisk ikke, at det gør den store forskel i forhold til snotten (og hun er så begejstret for vandet). Jeg prøver desuden at huske at vaske hendes hænder, hver gang hun har tørret dem rundt i næsen og i øvrigt nogle gange i løbet af dagen.
Hun er normalt iført en kortærmet body, en langærmet body, strømpebukser, strømper/hjemmesko, bukser/overalls og en trøje udenpå, der kan tages af og på efter forholdene og aktivitetsniveauet. Jeg har desuden tænkt på at indforskrive omgangskredsens ”strikkedamer” til at producere nogle undertrøjer i uld.
Sutterne bliver rengjort og kogt hver morgen og skiftet nogle gange i løbet af dagen. Kort sagt synes jeg selv, at jeg har prøvet alt, hvad jeg kan komme i tanke om, for at komme snotten til livs. Det ender bare hele tiden med kun at være en stakket frist i form af et par enkelte ”snot-fri” døgn, før den dukker op igen.
Jeg har heller ikke lyst til at blive en ”pylre-mor”, da min datter i øvrigt har et livligt temperament og lyst til oplevelser. Det startede nogenlunde samtidig med, at hun begyndte at afvise brystet og få allomin i stedet, kan hun være laktose-intolerant eller allergisk (hun har ingen symptomer udover snotten)?
Der er en i min mødregruppe som brugte ”Bio-strath” dråber til sit første barn med stor succes. Hvad er det for noget og må man bruge det til en baby?
Håber at du måske har nogle gode forslag til, hvordan jeg kan hjælpe min datter af med al den snot – vi er rigtig trætte af det!
Mange hilsner herfra