Svar: Kighoste trods vaccination

19. oktober 2007

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Jeg er ked af at høre at I er så hårdt ramt af sygdom hjemme hos jer, det er hårdt, når både forældre og børn lægger sig med feber, hoste og snot... men det hører jo desværre efteråret til:o) Jeg håber dog at det går bedre allerede nu, hvor jeg svarer jer.

Det er sådan at man faktisk godt kan få kighoste selvom man er vaccineret for det. Når man ser kighoste hos de mindste børn så er det oftere hos endnu ikke færdig vaccinerede spædbørn og de bliver ofte så syge at de må indlægges. Disse spædbørn smittes af ældre børn og forældre, der selvom de er vaccineret godt kan smitte, fordi vaccination og effekten af den aftager lidt efter hvor lang tid siden det er at den er givet.

De undersøgelser som statensseruminstitut har lavet omkring Kighoste og ...

Annonce

... effekten af vaccination via børnevaccinationsprogrammet viser at beskyttelsesgraden imod indlæggelse med kighoste er på 93% efter 3 doser - altså efter de 3 vaccinationer. Så selvom Lærke har fået alle 3 vaccinationer, så er hun altså ikke 100 pct. dækket - men tæt på.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg synes dog at det er helt relevant at I får hende lyttet på og drøfter sagen med jeres egen læge. Det er relevant fordi det er jeres egen læge som kender jer og Lærke bedst, kender hendes forløb med født lidt før tid osv. Det kan jo sagtens tænkes at hun har bronkitis i stedet, det kan også være falsk strubehoste, lungebetændelse osv. Jo det er værd lige at få hende set på af lægen.

Rigtig god bedring med hende og jeg er sikker på at hun ikke bliver alvorligt syg, det skal nok gå alt sammen. Stort knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor