Svar: Kighoste trods vaccination
19. oktober 2007
Alder:
14 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg er ked af at høre at I er så hårdt ramt af sygdom hjemme hos jer, det er hårdt, når både forældre og børn lægger sig med feber, hoste og snot... men det hører jo desværre efteråret til:o) Jeg håber dog at det går bedre allerede nu, hvor jeg svarer jer.
Det er sådan at man faktisk godt kan få kighoste selvom man er vaccineret for det. Når man ser kighoste hos de mindste børn så er det oftere hos endnu ikke færdig vaccinerede spædbørn og de bliver ofte så syge at de må indlægges. Disse spædbørn smittes af ældre børn og forældre, der selvom de er vaccineret godt kan smitte, fordi vaccination og effekten af den aftager lidt efter hvor lang tid siden det er at den er givet.
De undersøgelser som statensseruminstitut har lavet omkring Kighoste og effekten af vaccination via børnevaccinationsprogrammet viser at beskyttelsesgraden imod indlæggelse med kighoste er på 93% efter 3 doser - altså efter de 3 vaccinationer. Så selvom Lærke har fået alle 3 vaccinationer, så er hun altså ikke 100 pct. dækket - men tæt på.
Jeg synes dog at det er helt relevant at I får hende lyttet på og drøfter sagen med jeres egen læge. Det er relevant fordi det er jeres egen læge som kender jer og Lærke bedst, kender hendes forløb med født lidt før tid osv. Det kan jo sagtens tænkes at hun har bronkitis i stedet, det kan også være falsk strubehoste, lungebetændelse osv. Jo det er værd lige at få hende set på af lægen.
Rigtig god bedring med hende og jeg er sikker på at hun ikke bliver alvorligt syg, det skal nok gå alt sammen. Stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske