Brev:
Falde i søvn uden brystet?
20. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Falde i søvn uden brystet?
Kære Helen
Jeg er mor til Marusia på snart 4 år og Linnea på 6 md. (født 21. april).
Linnea er født 18 dage før termin – hun vejede 3700 gr. og var 49 lang. En lille rund skønhed! Hun blev desværre født ved kejsersnit da hun sad op.
Hun fik gulsot og vi blev indlagt på 9. dagen da hun havde tabt 500 gr. Efter 4 dage indlagt i lyskasse og sonde mad, min mælk malket ud og mme. kom vi hjem med et malkesystem fra Falck. Jeg malkede ud og supplerede med mme. i 20 dage, så skubbede hun med væmmelse flasken væk og har fået bryst siden.
I dag vejer hun 9 kg! og måler 70 cm. Hun er lige begyndt at spise skemad. Lidt (en ¼) moset banan med Udo-olie, lidt (2 spiseskefulde) moset avocado med appelsin saft, lidt pæresaft med kogt varmet vand blandet i. Hun spiser det begærligt, men vil endnu ikke spise grød.
Hun er meget glad og meget energisk og vågen, brokker sig kun når hun er meget træt, men…. Hun er den sidste 1 ½ måned vågnet adskillige gange om natten for at spise. Hun bliver puttet kl. 20 – får bryst. Vågner kl. 24 – får bryst. Vågner kl. 03, kl. 04, kl. 05 og 06 og får brystet hver gang. Jeg selv har meget overskud, men nu er jeg ved at være lidt tynd i det emotionelle.
Hun sover i min seng. Jeg er klar over at det er mig der har skylden for at hun ikke har sluppet nat amningen endnu, men jeg ved ikke længere hvad jeg skal gøre.
Hun vil heller ikke længere falde i søvn i barnevognen, men sover kun enten i slynge på min eller min kærestes mave, eller i sengen med mit bryst i munden.
Hun sidder kun lige akkurat, meget lænet fremover, og hun vender sig ikke hverken fra mave eller ryg. Jeg tvivler på om hun overhovedet kommer til det? Hun ligger meget gerne på maven i lang tid, og bruger begge hænder og det har hun gjort længe.
Jeg er klar over at børn er meget forskellige, Marusia var motorisk meget hurtig, og er stadig foran sin alder også med sproget. Det er fuldstændig OK at Linnea er sin egen lille charmetrold. Det er nætterne og bindingen til mit bryst jeg problematiserer.
Hvordan lærer jeg hende at sove igen? – hun har nemlig været super god til det, med kun 1 – 2 natamninger indtil den 4. måned.
Hverdagen er meget livlig her i huset – med en meget levende og dramatisk storesøster og en lidt spontan mor. En meget stabil far, til gengæld.
Jeg overvejer den ”spanske søvndiktator” som vi kalder ”godnat og sov godt” bogen, men jeg synes at den er barsk. Hvad skal jeg gøre?
Venlige hilsner fra Jeanette
Ps. Hendes afføring er helt grøn, nu efter hun er begyndt på fast føde – er det ok?