Falde i søvn uden brystet?

20. oktober 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Falde i søvn uden brystet?

Kære Helen

Jeg er mor til Marusia på snart 4 år og Linnea på 6 md. (født 21. april).
Linnea er født 18 dage før termin – hun vejede 3700 gr. og var 49 lang. En lille rund skønhed! Hun blev desværre født ved kejsersnit da hun sad op.

Hun fik gulsot og vi blev indlagt på 9. dagen da hun havde tabt 500 gr. Efter 4 dage indlagt i lyskasse og sonde mad, min mælk malket ud og mme. kom vi hjem med et malkesystem fra Falck. Jeg malkede ud og supplerede med mme. i 20 dage, så skubbede hun med væmmelse flasken væk og har fået bryst siden.

I dag vejer hun 9 kg! og måler 70 cm. Hun er lige begyndt at spise skemad. Lidt (en ¼) moset banan med Udo-olie, lidt (2 spiseskefulde) moset avocado med appelsin saft, lidt pæresaft med kogt varmet vand blandet i. Hun spiser det begærligt, men vil endnu ikke spise grød.

Hun er meget glad og meget energisk og vågen, brokker sig kun når hun er meget træt, men…. Hun er den sidste 1 ½ måned vågnet adskillige gange om natten for at spise. Hun bliver puttet kl. 20 – får bryst. Vågner kl. 24 – får bryst. Vågner kl. 03, kl. 04, kl. 05 og 06 og får brystet hver gang. Jeg selv har meget overskud, men nu er jeg ved at være lidt tynd i det emotionelle.

Hun sover i min seng. Jeg er klar over at det er mig der har skylden for at hun ...

Annonce

... ikke har sluppet nat amningen endnu, men jeg ved ikke længere hvad jeg skal gøre.

Hun vil heller ikke længere falde i søvn i barnevognen, men sover kun enten i slynge på min eller min kærestes mave, eller i sengen med mit bryst i munden.

Hun sidder kun lige akkurat, meget lænet fremover, og hun vender sig ikke hverken fra mave eller ryg. Jeg tvivler på om hun overhovedet kommer til det? Hun ligger meget gerne på maven i lang tid, og bruger begge hænder og det har hun gjort længe.

Jeg er klar over at børn er meget forskellige, Marusia var motorisk meget hurtig, og er stadig foran sin alder også med sproget. Det er fuldstændig OK at Linnea er sin egen lille charmetrold. Det er nætterne og bindingen til mit bryst jeg problematiserer.

Hvordan lærer jeg hende at sove igen? – hun har nemlig været super god til det, med kun 1 – 2 natamninger indtil den 4. måned.

Hverdagen er meget livlig her i huset – med en meget levende og dramatisk storesøster og en lidt spontan mor. En meget stabil far, til gengæld.

Jeg overvejer den ”spanske søvndiktator” som vi kalder ”godnat og sov godt” bogen, men jeg synes at den er barsk. Hvad skal jeg gøre?

Venlige hilsner fra Jeanette

Ps. Hendes afføring er helt grøn, nu efter hun er begyndt på fast føde – er det ok?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.