Brev:
Kighoste trods vaccination
19. oktober 2007
Alder:
14 mdr.
Kighoste trods vaccination
Kære Helen,
Så fik jeg/vi igen brug for din ekspertise.
Lærke har (ligesom alle andre dagplejebørn) været slemt forkølet med hoste i snart 5 uger, de samme har jeg selv, mens far er gået fri. For 14 dage siden blev vi begge lyttet på hos lægen, og der var intet at høre på Lærke og kun lidt rød hals.
Jeg har en forhistorie med astmatisk bronkitis og fik en penicillin substitut kur pga. mislyde på mig (kan ikke tåle penicillin). Lærke fik ved samme lejlighed Pneumokok vaccinen, da lægen vurderede hende rask nok til det, da hun udover snot og hoste er helt som hun plejer.
Men... Hosten er fortsat og tiltaget. Ofte værst under søvn og flere gange med opkast til følge. Dog er hun stadig fuld af energi, nysgerrig og med en god appetit til trods for kindtandsfrembrud. Flere gange har hun haft langvarige hosteperioder med besværet vejrtrækning til følge, og i nat var det så galt i 2 timer, hvorfor far i morges ringede til lægen. Hun mente ud fra hans beskrivelser (samt hoste/gøen hørt gennem telefonen) at kunne vurdere, at der HELT sikkert var tale om kighoste. Og hun var så sikker i sin sag, at hun ikke mente det var nødvendigt at få lyttet på Lærke igen. Og når der nu ikke var feber og tøsen er fuld af fart som vanligt var hun sikker i sin sag. Det skal lige siges, at det ikke var vores "egen" læge, men en anden læge i lægehuset, og ikke den samme, som kiggede på Lærke sidst.
Men... jeg er voldsomt i tvivl omkring hele episoden. Kan det virkelig passe, at Lærke til trods for 3 DiTeKiPol vaccinationer alligevel har fået kighoste? Hvordan kan en læge stille en sådan diagnose gennem en telefon?
Jeg indrømmer, at der er 'kigen'/hiven efter vejret efter hosteanfaldene, men umiddelbart ikke mere, end jeg selv har efter min bronkitis. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det nærmere er det hun har fået ovenpå sin forkølelse. Bronkitis behøver jo heller ikke at medføre feber.
Jeg er bare så ambivalent omkring "diagnosen" og ville (hvis jeg selv havde talt med lægen) nok have forlangt en undersøgelse eller podning for bakterie.
Hvordan ville du gribe situationen an, hvis du var i vores sko?
Jeg ved godt selv jeg er en bekymret mor, men føler ikke at min datter er blevet ordentligt undersøgt, og slet ikke, når man tænker på min egen forhistorie med bronkitis. Er bare så bange for, at hun skal blive alvorligt syg.
Tak for en god brevkasse og undskyld det blev så langt.
Kærlig hilsen
En bekymret mor