Kighoste trods vaccination

19. oktober 2007

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Kighoste trods vaccination

Kære Helen,

Så fik jeg/vi igen brug for din ekspertise.

Lærke har (ligesom alle andre dagplejebørn) været slemt forkølet med hoste i snart 5 uger, de samme har jeg selv, mens far er gået fri. For 14 dage siden blev vi begge lyttet på hos lægen, og der var intet at høre på Lærke og kun lidt rød hals.
Jeg har en forhistorie med astmatisk bronkitis og fik en penicillin substitut kur pga. mislyde på mig (kan ikke tåle penicillin). Lærke fik ved samme lejlighed Pneumokok vaccinen, da lægen vurderede hende rask nok til det, da hun udover snot og hoste er helt som hun plejer.

Men... Hosten er fortsat og tiltaget. Ofte værst under søvn og flere gange med opkast til følge. Dog er hun stadig fuld af energi, nysgerrig og med en god appetit til trods for kindtandsfrembrud. Flere gange har hun haft langvarige hosteperioder med besværet vejrtrækning til følge, og i nat var det så galt i 2 timer, hvorfor far i morges ringede til lægen. Hun mente ud fra hans beskrivelser (samt hoste/gøen hørt gennem telefonen) at kunne vurdere, at der HELT sikkert var tale om kighoste. Og hun var så sikker i sin sag, at hun ikke mente det var nødvendigt at få lyttet på Lærke igen. Og når der nu ikke var feber og tøsen er fuld af fart ...

Annonce

... som vanligt var hun sikker i sin sag. Det skal lige siges, at det ikke var vores "egen" læge, men en anden læge i lægehuset, og ikke den samme, som kiggede på Lærke sidst.

Men... jeg er voldsomt i tvivl omkring hele episoden. Kan det virkelig passe, at Lærke til trods for 3 DiTeKiPol vaccinationer alligevel har fået kighoste? Hvordan kan en læge stille en sådan diagnose gennem en telefon?

Jeg indrømmer, at der er 'kigen'/hiven efter vejret efter hosteanfaldene, men umiddelbart ikke mere, end jeg selv har efter min bronkitis. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det nærmere er det hun har fået ovenpå sin forkølelse. Bronkitis behøver jo heller ikke at medføre feber.

Jeg er bare så ambivalent omkring "diagnosen" og ville (hvis jeg selv havde talt med lægen) nok have forlangt en undersøgelse eller podning for bakterie.

Hvordan ville du gribe situationen an, hvis du var i vores sko?
Jeg ved godt selv jeg er en bekymret mor, men føler ikke at min datter er blevet ordentligt undersøgt, og slet ikke, når man tænker på min egen forhistorie med bronkitis. Er bare så bange for, at hun skal blive alvorligt syg.

Tak for en god brevkasse og undskyld det blev så langt.

Kærlig hilsen
En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder