Svar: Sygt barn

9. oktober 2007

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Trine

Det gør mig ondt at høre at lillepigen har fået det så dårligt og har været syg igennem så lang tid.

Du skriver at hun har haft mellemørebetændelse og har fået antibiotika for dette, men derudover har hun så også haft diarre og spørgsmålet er om det er penicillinen der har slået hendes mave i stykker eller om det er en mave-tarminfektion din datter har fået.

Der florerer rigtig meget i øjeblikket og jeg tænker her især på Rota-virus, som blot er en blandt mange. Men netop Rota-virus er en af de almindeligste årsager til diarré, opkastning
mavesmerter og feber hos småbørn og børn kan faktisk blive rigtigt dårlige af dette. Især fordi de som du beskriver ikke indtager væske eller føde i særlig stor grad og bliver de dehydrerede, så vil det faktisk kræve indlæggelse.

Hvis din datter således fortsat ikke indtager mere end et par dl. væske dagligt og har kastet op og fortsat har diarré, så ...

Annonce

... synes jeg hun skal vurderes grundigt af en læge. Du skriver at hun er mærkbart anderledes end hun plejer at være, at hun hænger på jer og pjevser og din smilende og udforskende lille pige er der bare ikke - jeg oplever næsten din beskrivelse som apatisk? Og hvordan synes du hun er at få kontakt med?

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg synes derfor din bekymring skal tages alvorligt og du skal drøfte det med lægen, som du har fortalt mig. Du skal fortælle hvordan du oplever hende anderledes, hvor længe det har stået på, hvor lidt hun indtager af væske osv. og så må der tages blodprøver og væsketal, afføringsprøve osv. for at finde ud af om der er tale om f.eks. rotavirus. Det kan dog også være en følge af de andre symptomer hun har fået konstateret, men hvis hun er så skidt, så skal hun undersøges ordentligt!

Rigtig god bedring med hende og tro på at din egen fornemmelse er i orden. En mors bekymring skal man altid lytte til. Knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S