Svar: Sygt barn
9. oktober 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Trine
Det gør mig ondt at høre at lillepigen har fået det så dårligt og har været syg igennem så lang tid.
Du skriver at hun har haft mellemørebetændelse og har fået antibiotika for dette, men derudover har hun så også haft diarre og spørgsmålet er om det er penicillinen der har slået hendes mave i stykker eller om det er en mave-tarminfektion din datter har fået.
Der florerer rigtig meget i øjeblikket og jeg tænker her især på Rota-virus, som blot er en blandt mange. Men netop Rota-virus er en af de almindeligste årsager til diarré, opkastning
mavesmerter og feber hos småbørn og børn kan faktisk blive rigtigt dårlige af dette. Især fordi de som du beskriver ikke indtager væske eller føde i særlig stor grad og bliver de dehydrerede, så vil det faktisk kræve indlæggelse.
Hvis din datter således fortsat ikke indtager mere end et par dl. væske dagligt og har kastet op og fortsat har diarré, så synes jeg hun skal vurderes grundigt af en læge. Du skriver at hun er mærkbart anderledes end hun plejer at være, at hun hænger på jer og pjevser og din smilende og udforskende lille pige er der bare ikke - jeg oplever næsten din beskrivelse som apatisk? Og hvordan synes du hun er at få kontakt med?
Jeg synes derfor din bekymring skal tages alvorligt og du skal drøfte det med lægen, som du har fortalt mig. Du skal fortælle hvordan du oplever hende anderledes, hvor længe det har stået på, hvor lidt hun indtager af væske osv. og så må der tages blodprøver og væsketal, afføringsprøve osv. for at finde ud af om der er tale om f.eks. rotavirus. Det kan dog også være en følge af de andre symptomer hun har fået konstateret, men hvis hun er så skidt, så skal hun undersøges ordentligt!
Rigtig god bedring med hende og tro på at din egen fornemmelse er i orden. En mors bekymring skal man altid lytte til. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske