Brystbetændelse og modermælkserstatning

9. oktober 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Brystbetændelse og modermælkserstatning

Kære sundhedsplejerske

For 2 uger siden fødte jeg en datter v normal fødsel.
Mælken løb til på 3. dagen og amningen er gået fint, trods sår i begyndelsen.

I torsdags fik jeg dog høj feber og rødme lateralt på højre bryst. Talte fredag m lægen, men da der ikke var bedring søndag, ringede jeg til amme hotline på Herlev, hvor jeg fødte.

De henviste mig til lægevagten, der anbefalede samme som de øvrige (varme, bade, massage og at hun blev lagt til dette bryst hyppigt), og desuden at vi lejede en pumpe. Det gjorde vi.

Efter at hun havde spist ved brystet kunne jeg pumpe yderligere 10 ml ud. De efterfølgende gange i løbet af natten kunne jeg dog ikke pumpe en eneste ml ud efter at hun havde diet ved brystet....

Har efterfølgende ikke haft succes med udpumpningen. For at se, hvor meget mælk der egentlig var i brystet (da hun virkede utilfredsstillet og sulten efter at have fået af dette bryst og kun ville patte i ca 5 ...

Annonce

... minutter), pumpede jeg ud efter at hun havde fået lov kun at tage et par sug. Der kom kun 10 ml ialt!!

Hun skal hele tiden lægges til det andet bryst også, så det virker som om mælkeproduktionen er meget lav i det dårlige bryst, trods at det er stort og jeg lægger hende til ofte (hver 2-3. time). Kan det passe? og vil den kunne øges igen?? Skal jeg gøre noget særligt??

Jeg har ingen feber mere idag og rødmen er aftaget - nok mest pga varmepuder, massage og des lige og ikke pumpen, da det jo ikke har virket...

Hvor meget skal hun have per måltid i ml når hun vejer ca 3900?? Jeg er i tvivl om hun får nok, da der er så lidt i det ene bryst og hun vågner oftere end tidligere og er sulten igen. Hver time har det været idag.

Vil det være en god ide at skaffe noget erstatning og i så fald hvilket??

Håber på din hjælp, da jeg er ret frustreret over forløbet og træt efter at gave været dårlig i så mange dage...

Venlig hilsen Karin

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig