Brev:
Brystbetændelse og modermælkserstatning
9. oktober 2007
Alder:
0 mdr.
Brystbetændelse og modermælkserstatning
Kære sundhedsplejerske
For 2 uger siden fødte jeg en datter v normal fødsel.
Mælken løb til på 3. dagen og amningen er gået fint, trods sår i begyndelsen.
I torsdags fik jeg dog høj feber og rødme lateralt på højre bryst. Talte fredag m lægen, men da der ikke var bedring søndag, ringede jeg til amme hotline på Herlev, hvor jeg fødte.
De henviste mig til lægevagten, der anbefalede samme som de øvrige (varme, bade, massage og at hun blev lagt til dette bryst hyppigt), og desuden at vi lejede en pumpe. Det gjorde vi.
Efter at hun havde spist ved brystet kunne jeg pumpe yderligere 10 ml ud. De efterfølgende gange i løbet af natten kunne jeg dog ikke pumpe en eneste ml ud efter at hun havde diet ved brystet....
Har efterfølgende ikke haft succes med udpumpningen. For at se, hvor meget mælk der egentlig var i brystet (da hun virkede utilfredsstillet og sulten efter at have fået af dette bryst og kun ville patte i ca 5 minutter), pumpede jeg ud efter at hun havde fået lov kun at tage et par sug. Der kom kun 10 ml ialt!!
Hun skal hele tiden lægges til det andet bryst også, så det virker som om mælkeproduktionen er meget lav i det dårlige bryst, trods at det er stort og jeg lægger hende til ofte (hver 2-3. time). Kan det passe? og vil den kunne øges igen?? Skal jeg gøre noget særligt??
Jeg har ingen feber mere idag og rødmen er aftaget - nok mest pga varmepuder, massage og des lige og ikke pumpen, da det jo ikke har virket...
Hvor meget skal hun have per måltid i ml når hun vejer ca 3900?? Jeg er i tvivl om hun får nok, da der er så lidt i det ene bryst og hun vågner oftere end tidligere og er sulten igen. Hver time har det været idag.
Vil det være en god ide at skaffe noget erstatning og i så fald hvilket??
Håber på din hjælp, da jeg er ret frustreret over forløbet og træt efter at gave været dårlig i så mange dage...
Venlig hilsen Karin