Svar: Bliver ikke mæt og gulsot
8. oktober 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Tillykke med de 3 uger i dag:o)
Dejligt at høre at I er hjemme igen i god behold og jeg kan godt høre at det lyder som om du har en lille sulten dreng:o)
Hvad vejer din dreng? Har han tabt sig, eller har han taget godt på? Og hvor meget ammer du i forhold til hvor meget du giver på flaske - giver du modermælkserstatning efter hver amning eller kun en gang imellem, når han virker til ikke at have fået nok hos dig? Jeg er nødt til at vide lidt mere, for at kunne vurdere, hvad der sker hos dig:o)
Reglerne er at han skal have ca 1/6 af din vægt i døgnet og dette er kun vejledende, det vil sige at nogle børn spiser lidt mere end dette, andre lidt mindre. Hvis du synes han spiser meget mere end dette, så kan det jo godt være at han ikke altid er sulten selvom han søger og virker urolig og måske du her skulle forsøge med en sut. Hvor meget han spiser afhænger altså ikke at hans alder, men af hans størrelse.
Du fortæller at han har haft sonde og har fået mad igennem denne på sygehuset. Børn der får sonde, får ofte en hel del mad i maven og dette jo uden at de behøver sutte for at få det. Det betyder at din dreng er vandt til at blive fyldt godt op med mad uden at skulle arbejde særligt meget for det og derfor er det naturligvis vigtigt at du nu lægger ham til, når han viser behov, så han lærer at finde ud af, hvad det vil sige at være sulten og være mæt og at signalere om han har behov for mad eller ej.
Men når det er sagt, så vil han naturligt godt kunne have behov for en sut, når du er færdig med at give ham mad. Det vil sige når han har spist hos dig og så efterfølgende også har fået en flaske, så må du gå ud fra at han er mæt og her giver du ham så en sut, svøber ham i dynen og hjælper ham med at falde i søvn. Sutten må ikke bruges til at holde ham hen, da han så bruger energi på at sutte på den uden at få noget ud af den. Men sutten er god at bruge, når han er mæt og har behov for at sutte for at få maden igennem systemet og behov for hjælp til at finde roen.
Du skriver at han fik sonde fordi han ikke fik nok at spise og jeg tænker at han måske af den grund har noget han skal have indhentet. Han har sandsynligvis være lidt præget af sin gulsot og været så sløv at han ikke har kunne tage godt nok fra ved brystet og den mælk han har manglet søger han måske at få indhentet nu. Derfor er det vigtigt at du sikrer dig at han får det at spise som han gerne vil have.
Det er altså en balance imellem at tilbyde ham det han har behov for, men samtidig skal han også lære hvad det vil sige at være mæt og sulten og nogle gange vil det være godt med en sut - det er altså når du er sikker på at han har spist hvad han har behov for - sut gives efter både bryst og flaske.
Med hensyn til hans gulsot og at du fortsat synes han er lidt gul, så tænker jeg at det er meget normalt at børn fortsat er lidt gule i ansigtet i 3 uge. Det er sådan at de fleste børn får en lille smule gulsot efter fødslen og i langt de fleste tilfælde er det ganske uskadeligt.
Gulsot skyldes for det første, at barnets lever er forholdsvis umoden, og for det andet, at barnet lige ved fødslen har stort overskud af røde blodlegemer i blodet. De overskydende blodlegemer nedbrydes og omdannes blandt andet til det gule affaldsstof bilirubin, som leveren normalt renser blodet for. Da barnets lever endnu er umoden, tager det tid at udskille de store mængder bilirubin. Bilirubin ophobes derfor i blodet og farver huden gul.
Huden starter ofte med at være gul i ansigtet og så breder det sig ned over kroppen, helt ned til tæerne og herfra går det så baglæns tilbage igen og slutter i ansigtet - ofte forsvinder det sidst fra øjnene (det hvide i øjnene er lidt gult).
Du fortæller at det umiddelbart kun er i ansigtet at din dreng er gul og det tyder jo på at gulsoten er på retur. Grunden til at din sundhedsplejerske har sagt at du skal få lægen til at se på ham, hvis han fortsat er gul i sin 3 leveuge er, at sundhedsstyrelsen anbefaler dette.
Man ved at enkelte børn som fortsat er gule i 3 levemåned kan have det der hedder galdevejsatresi og det skal barnet undersøges for. Hvis barnet i 3. leveuge fortsat er gulfarvet, skal der testes for konjugeret hyperbilirubin - hos egen læge eller på børneafdelingen.
Hvis blodprøven viser konjugeret hyperbilirubin skal der inden 3 døgn foretages en scanning (HIDA) for galdevejsafløb - på børneafdeling og hvis man ved scanning finder manglende galdevejsafløb, så må man mistænke galdevejsatresi og barnet skal henvises til Rigshospitalets børnekirurgiske klinik.
Det er som sagt slet ikke sikkert at din dreng er så gul at dette må mistænkes, men det vil være relevant, at du får lægen til at se på din dreng i løbet af denne uge. Så jeg vil anbefale dig at du ringer og bestiller en tid.
Jeg håber ikke at jeg har gjort dig unødigt nervøs, det er bestemt ikke min mening. Sådan som jeres forløb har været, så tror jeg umiddelbart ikke at du har noget at være nervøs for, jeg tror din drengs fortsatte gulsot skyldes at han i en periode har manglet lidt mad og netop mad er vigtigt for at få skyllet den gule farve ud, men for en sikkerheds skyld, så bør du få ham tjekket, fordi han nu er 3 uger gammel.
Pas godt på hinanden fortsat, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske