Brev:
Søvn - hvorfor reagerer hun sådan?
8. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Søvn - hvorfor reagerer hun sådan?
Hej Helen
Så har vi atter brug for din hjælp igen....
Problemet drejer sig om Viktorias søvn om natten.
Først får du lige et dagligdagsresumé:
kl. 6.30: Viktoria vækkes.
kl. 7.15: Spiser morgenmad, som består af flerkornsgrød, hvilket hun er rigtig glad for. Hun vil ikke have havregrød eller øllebrød. Får vand eller sødmælk at drikke.
Kl. 7.50: Afleveres i Dagpleje.
kl. 8- ca. 9.15: Sover formiddagslur.
Kl. 9.20-9.30: Får lidt youghurt eller lidt frugt. (Er ikke så glad for små frugtstykker, men elsker frugtmos) Får vand eller sødmælk at drikke.
kl. 9.30-10.30: Går ture i dagplejen, er på legeplads, leger indenfor med de andre børn (er på hendes alder) eller hvad de nu kan finde på.
kl. 11-11.30: Spiser frokost. Får rugbrød med forskelligt pålæg. Enkelte dage hvor de er kommet sent hjem fra tur, får hun grød, da hun så er for træt til at spise rugbrød. Får mælk eller vand at drikke.
Ca. 11.45/12.00: Puttes til middagslur. Sover i gennemsnit 3 timer.
kl. 15.30: Hentes fra dagpleje og får en banan eller en halv bolle med ost. Får mælk eller vand at drikke.
Her om eftermiddagen cykler eller går hele familien en tur.
Kl. 17/17.30. Spiser aftensmad. Får det samme som os andre. Ris, kartofler, pasta, grøntsager, kød. Spiser temmelig meget i dette måltid. Får mælk eller vand at drikke.
Kl. 19: Får lidt grød inden natten. Får mælk eller vand at drikke.
Kl. 19.30 Ammes.
kl. 19.50: Far putter Viktoria smertefrit. tager i gennemsnit 15-20 minutter.
Og nu er det så problemerne starter......
Viktoria vågner efter 40-60 minutter. Nogle gange kan vi lige vende hende om på den anden side og hun sover videre. Andre gange skal hun op i mors arme og trøstes. Andre gange er jeg nødt til at amme hende i søvn igen.
I løbet af natten gentager denne episode sig hver eller hver anden time. Det har nu stået på i omkring 3 uger. Nogle gange kommer hun ind i vores seng i løbet af natten. Andre gange sover hun hele natten i egen seng. Det gør ingen forskel.
Vi har prøvet at nøjes med at snakke og nusse hende, men hun skal op i mors arme.
Vi mener, at kunne huske, at det startede samtidig med dagplejestart, men er ikke helt sikre.
For to dage siden sov hun fra kl. 23-06 i et stræk. Så troede vi jo med det samme, at tingene ville vende - men nej. Natten efter var alt ved det gamle igen.
Har du nogen ide om hvorfor hun reagerer sådan?
Hun er ellers en meget mild og glad pige, og er rigtig glad for dagplejen. Jo flere børn jo bedre.....
Jeg har et par gange oplevet, at da jeg skulle hente hende i dagplejen, lå hun ude i barnevognen og græd, fordi ingen kunne høre hende. Men det er kun sket 2 gange, for normalt sover hun, når vi henter hende, og vi vækker hende så, inden vi kører hjem.
Vores dagplejemor kigger selvfølgelig jævnligt til hende, når hun sover, og mener ikke at hun ligger vågen på noget tidspunkt.
Håber du har nogle råd til os.
Med venlig hilsen
Joan