Søvn - hvorfor reagerer hun sådan?

8. oktober 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn - hvorfor reagerer hun sådan?

Hej Helen

Så har vi atter brug for din hjælp igen....

Problemet drejer sig om Viktorias søvn om natten.

Først får du lige et dagligdagsresumé:

kl. 6.30: Viktoria vækkes.
kl. 7.15: Spiser morgenmad, som består af flerkornsgrød, hvilket hun er rigtig glad for. Hun vil ikke have havregrød eller øllebrød. Får vand eller sødmælk at drikke.

Kl. 7.50: Afleveres i Dagpleje.

kl. 8- ca. 9.15: Sover formiddagslur.

Kl. 9.20-9.30: Får lidt youghurt eller lidt frugt. (Er ikke så glad for små frugtstykker, men elsker frugtmos) Får vand eller sødmælk at drikke.

kl. 9.30-10.30: Går ture i dagplejen, er på legeplads, leger indenfor med de andre børn (er på hendes alder) eller hvad de nu kan finde på.

kl. 11-11.30: Spiser frokost. Får rugbrød med forskelligt pålæg. Enkelte dage hvor de er kommet sent hjem fra tur, får hun grød, da hun så er for træt til at spise rugbrød. Får mælk eller vand at drikke.

Ca. 11.45/12.00: Puttes til middagslur. Sover i gennemsnit 3 timer.

kl. 15.30: Hentes fra dagpleje og får en banan eller en halv bolle med ost. Får mælk eller vand at drikke.

Her om eftermiddagen cykler eller går hele familien en tur.

Kl. 17/17.30. Spiser aftensmad. Får det samme som os andre. Ris, kartofler, pasta, grøntsager, kød. Spiser temmelig meget i dette måltid. Får mælk eller vand at drikke.

Kl. 19: Får lidt grød inden natten. Får mælk eller vand at drikke.

Kl. 19.30 Ammes.

kl. 19.50: Far putter Viktoria smertefrit. tager ...

Annonce

... i gennemsnit 15-20 minutter.

Og nu er det så problemerne starter......

Viktoria vågner efter 40-60 minutter. Nogle gange kan vi lige vende hende om på den anden side og hun sover videre. Andre gange skal hun op i mors arme og trøstes. Andre gange er jeg nødt til at amme hende i søvn igen.

I løbet af natten gentager denne episode sig hver eller hver anden time. Det har nu stået på i omkring 3 uger. Nogle gange kommer hun ind i vores seng i løbet af natten. Andre gange sover hun hele natten i egen seng. Det gør ingen forskel.
Vi har prøvet at nøjes med at snakke og nusse hende, men hun skal op i mors arme.

Vi mener, at kunne huske, at det startede samtidig med dagplejestart, men er ikke helt sikre.

For to dage siden sov hun fra kl. 23-06 i et stræk. Så troede vi jo med det samme, at tingene ville vende - men nej. Natten efter var alt ved det gamle igen.

Har du nogen ide om hvorfor hun reagerer sådan?

Hun er ellers en meget mild og glad pige, og er rigtig glad for dagplejen. Jo flere børn jo bedre.....

Jeg har et par gange oplevet, at da jeg skulle hente hende i dagplejen, lå hun ude i barnevognen og græd, fordi ingen kunne høre hende. Men det er kun sket 2 gange, for normalt sover hun, når vi henter hende, og vi vækker hende så, inden vi kører hjem.

Vores dagplejemor kigger selvfølgelig jævnligt til hende, når hun sover, og mener ikke at hun ligger vågen på noget tidspunkt.

Håber du har nogle råd til os.

Med venlig hilsen
Joan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge