Svar: Udslæt efter antibiotika
27. september 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Det er svært for mig at sige om der er tale om en reaktion på antibiotikaen, det synes jeg du skal få jeres læge til at vurdere. Hvis lægen mener at der er en sammenhæng imellem typen af antibiotika og din datters udslæt og skallende fødder, så er det vigtigt at det bliver noteret i hendes journal, så hun ikke får samme type, næste gang hun evt. bliver syg.
Mellemørebetændelse er normalt ikke arveligt på samme måde som man siger at hørenedsættelse og andre øreproblemer kan være. Men om det er undersøgt fuldstændig, tør jeg ikke sige. Det kan godt være at mellemørebetændelse ses hyppigere i nogle familier end i andre, men igen spiller andre faktorer også ind. F.eks. ved man at hvis der ryges i hjemmet eller barnet på anden vis udsættes for røg, så kan dette være en medvirkende årsag til mellemørebetændelse.
Dejligt at høre at graviditeten forløber fint:o) Med hensyn til næsespray, så ved jeg jo ikke hvilken type du har brugt. Søger jeg på f.eks. Otrivin næsespray, så står der i beskrivelsen af produktet i lægemiddelkataloget at det ikke bør anvendes af gravide. Læser man derimod på indlægssedlen for Otrivin 1mg/ml så står der at det godt kan anvendes... og hvad skal man så tro?
Jeg synes det er fornuftigt at lægen har sagt at du skal stoppe, i princippet skal du slet ikke bruge noget medicin, når du er gravid:o) Samtidig tænker jeg dog også at du skal tage det stille og roligt, ikke gå i panik over at du nu har brugt det i en periode, da der på indlægssedlen står at det er okay...
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske