Svar: Rigtig meget syg
23. september 2007
Alder:
14 mdr.
Kære sygdomsramte familie
Det er desværre alt for hyppigt at børn bliver syge, når de begynder institution og selvom man forsøger at have en høj hygiejnisk standard, så er det desværre ikke altid nok.
Børn i vuggestuealderen bytter jo nogle gange sutter, kommer legetøj i munden, kravler rundt på gulvet, får måske lidt træk, har beskidte fingre, nyser og hoster uden at holde sig for munden osv. osv.
Man ved at håndvask har en meget stor indflydelse i forhold til at nedsætte smitterisiko og at det derfor er meget vigtigt at det både hjemme og i institution gøres til en rutine at vaske både egne og barnets hænder f.eks. efter bleskift.
Det er sådan at sundhedsstyrelsen har udarbejdet en vejledning til daginstitution netop omkring hygiejne og der er i kommunerne ansat forskellige personer, nogle gange er det en sundhedsplejerske, som tager rundt og laver hygiejnetilsyn i institutionerne.
Vejledning om hygiejne i daginstitutioner kan du finde inde på sundhedsstyrelsens hjemmeside og jeg synes det vil være relevant at du drøfter det med institutionensledelsen, de er jo heller ikke interesserede i at børnene altid er syge:o)
Du skal naturligvis reagere hvis din datter vedbliver at have feber, hvis hun bliver sløv, får vejrtrækningsproblemer osv. Det er især RS-virus og Rota-virus som florere blandt de yngre børn og som kan gøre dem rigtig syge og meget dårlige:o)
Håber at I snart bliver raske, rigtig god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske