Svar: Sukkersyge

17. september 2007

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Det er rigtigt at det at børn drikker meget vand, kan være tegn på sukkersyge, men der er dog også mange andre symptomer som skal gøre sig gældende.

For det først er børn med uopdaget sukkersyge ofte meget trætte og virker generelt uoplagte. De har ikke rigtig energi til noget, sidder ligesom meget. Ud over at drikke meget, så tisser de også meget hyppigt. Det er altså ikke nødvendigvis fordi de har meget store diureser, det er også ofte fordi de skal tisse hele tiden - noget som naturligvis er svært at vurdere på et blebarn:o)

Derudover så har børnene ofte nedsat appetit og de taber sig også ofte i vægt. De er generelt meget modtagelige for infektioner og får f.eks. tit svamp både i munden og i numsen.

Hos børn opstår type 1 diabetes som det hedder ofte meget akut, det bliver altså pludselig rigtig ...

Annonce

... dårlige. Nogle børn får også rigtig ondt i maven og kan få nærmest blindtarmslignende symptomer.

Det lyder umiddelbart som om at jeres pige er rigtig god til at drikke og at kunne drikke en stor kop vand er ingen skade til..:o) I skal naturligvis holde øje med at hun ikke pludselig bliver dårlig eller får flere symptomer, men som udgangspunkt, så lyder det I fortæller ikke spor faretruende og hun lyder jo til at være super aktiv og rigtig god med. I har heller ingen arvelig disponering.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Så sålænge I ikke oplever andet end at hun er god til at drikke vand, så synes jeg I skal se tingene lidt an. Jeg synes dog også at det vil være relevant at I drøfter det med lægen, når hun nu skal til 15 måneders vaccination, det er fint lige at få lægen ind over, så I er den bekymring mindre.

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina