Svar: Sukkersyge
17. september 2007
Alder:
13 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er rigtigt at det at børn drikker meget vand, kan være tegn på sukkersyge, men der er dog også mange andre symptomer som skal gøre sig gældende.
For det først er børn med uopdaget sukkersyge ofte meget trætte og virker generelt uoplagte. De har ikke rigtig energi til noget, sidder ligesom meget. Ud over at drikke meget, så tisser de også meget hyppigt. Det er altså ikke nødvendigvis fordi de har meget store diureser, det er også ofte fordi de skal tisse hele tiden - noget som naturligvis er svært at vurdere på et blebarn:o)
Derudover så har børnene ofte nedsat appetit og de taber sig også ofte i vægt. De er generelt meget modtagelige for infektioner og får f.eks. tit svamp både i munden og i numsen.
Hos børn opstår type 1 diabetes som det hedder ofte meget akut, det bliver altså pludselig rigtig dårlige. Nogle børn får også rigtig ondt i maven og kan få nærmest blindtarmslignende symptomer.
Det lyder umiddelbart som om at jeres pige er rigtig god til at drikke og at kunne drikke en stor kop vand er ingen skade til..:o) I skal naturligvis holde øje med at hun ikke pludselig bliver dårlig eller får flere symptomer, men som udgangspunkt, så lyder det I fortæller ikke spor faretruende og hun lyder jo til at være super aktiv og rigtig god med. I har heller ingen arvelig disponering.
Så sålænge I ikke oplever andet end at hun er god til at drikke vand, så synes jeg I skal se tingene lidt an. Jeg synes dog også at det vil være relevant at I drøfter det med lægen, når hun nu skal til 15 måneders vaccination, det er fint lige at få lægen ind over, så I er den bekymring mindre.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske