Ammeproblemer - 7 mdr.

17. september 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Ammeproblemer - 7 mdr.

Kære Helen.

Først vil jeg sige tak for en rigtig god brevkasse, som jeg har rigtig meget glæde af.

Selvom jeg har læst flittigt bliver jeg alligevel nødt til at skrive til dig vedr. vores snart 8 md. gamle søn. Det drejer sig primært om, at jeg har ammeproblemer med ham. Men derudover drejer mine spørgsmål sig om tænder, øre, spisning m.v. Jeg er ikke bekymret for ham som sådan, men alligevel trives vi heller ikke som vi skal. Jeg prøver at give dig en fyldig beskrivelse så du kan danne dig et overblik. Jeg håber ikke at det er alt for rodet.

Lillebror vejede 4520 g fødslen og var 56 cm. Nu vejer han ca. 10 kg. og han er meget lang. Han er helt klart ikke tyk men ser o.k. ud. Han er lige begyndt at kravle og er en meget aktiv dreng. Han har to tænder i undermunden og er ved at få fortænder i overmunden. Han får grød/mos o.s.v. 2-3 gange daglig og ammes ca. 5 gange i døgnet (han vil ikke have bryst efter grøden, men får i stedet tilbudt vand af kop) - derudover får han lactulose for hård mave.

Han sover ca. 12-13 timer i døgnet. 10 om natten afbrudt af en natamning og med mange opvågninger specielt sidst på natten. Om dagen tager han to lure på hver 1-1½ time, nogle dage med flere opvågninger. Ind i mellem kaster han op. Der kan gå mange uger, hvor han ikke gør det og så kaster han måske pludselig op flere gange på en uge. Og vi har ikke indtryk af, at det er fordi han er blevet overfyldt.

Vi synes han er lidt for urolig og utilfreds, ofte værst om aften. Han har siden han var et par måneder periodevis været noget afvisende overfor brystet. Siden 4 mdrs. alderen har han periodevis været virkelig urolig under amningen, han slår sig selv i tindingen, hiver sig i ørene eller fødderne, kommer fingeren ind i øret o.s.v. Holder jeg ham i hånden slår han fra brystet. Ind i mellem går det noget bedre uden jeg ved hvorfor.

Med hensyn til grøden skal han ofte afledes, sidde med et stykke legetøj eller lignende, det samme gælder for flasken som han får tilbudt ind i mellem, hvis det er helt i hårknude. Jeg er meget i tvivl om, hvorfor vi har ammeproblemer.

Jeg tænker; er det min menstruationscyklus/mælken som skifter smag ...

Annonce

... (jeg synes altid det bliver værre ved mit ægløsnings tidspunkt). Eller er det tænder, øreproblemer eller vil han bare helst ikke ammes?

Hans uro har ikke sammenhæng til nedløbet, tværdigmod han stopper ofte mens mælken løber bedst og ofte grædende. I dag har vi haft en amning, hvor han pludselig uden tvivl skreg af smerte, samtidig havde han fingeren i øret og bagefter tog han sig til munden. Dette er dog ualmindeligt.

Siden fødslen har han lidt af mange forkølelser og da han var 3 md. fik han mellemørebetændelse. Siden dengang har han pillet sig ved ørene og haft det ørelægen kalder affladet kurve men ikke flad kurve ved trykmålingen. Han skal tjekkes igen om en måned. Desuden har han store næse/svælg polypper, som vi har fået af vide måske skal fjernes på et tidspunkt.

Af en bekendt har jeg fået af vide at hun selv har oplevet ubehag ved synkning, da hun havde væske på mellemøret.

Så er det jeg har en helt masse spørgsmål:

Har du nogen erfaring med børn som kun har "lidt" væske på mellemøret? Har nogle ammeproblemer som jeg beskriver? Er de urolige?

Ved man hvorfor småbørn ofte skal "afledes" for at ville spise, med lyde på skeen o.s.v.?

Hvad er din erfaring for hvornår børnenes interesse for amning ophører?

Kan tandfrembrud give "ammestrække"? Er der nogle børn som kaster op i forbindelse med tandfrembrud?

Hvis jeg bruger minipiller som prævention, vil det så påvirke eventuelle udsvinget i mælkesmagen eller ville det blive endnu værre?

Derudover gør han to lidt mærkelige ting. Måske du kender til det?

Det ene er, at han ind i mellem ligger han meget lang tid både dag og nat med benene skråt op i luften helt strakt. Det virker altså lidt besynderligt.

Det andet er at han ca. 10-20 gange daglig trækker vejret ekstremt hurtig ind og ud gennem munden syv/ti gange. Det lyder lige som en meget forpustet halsende hund, nogle gange rømmer han sig (hoster meget overfladisk) til sidst. Sådan har han gjort i en lang periode, så stoppede det, men nu er han begyndt igen. Vores ældste dreng gjorde det samme.

Jeg håber , du kan hjælpe mig, og kan svare på nogle af spørgsmålene.

Med venlig hilsen
Lone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.