Svar: Opkastning
7. september 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Karin
Det lyder bestemt som om at lille Anna har fået en reaktion på grund af forkølelse, og derfor ikke er helt på toppen, men derudover så kunne hendes opkastninger jo også hænge sammen med at hendes afføring virker hård/fast i konsistensen... Selvom hun har afføring dagligt og også nu får fastere føde, så er det stadig vigtigt at det ikke er hårdt og svært for hende at komme af med.
Hvis hun på grund af forkølelsen også har lidt mavebesvær i øjeblikket, så kan det være en god idé at forsøge med de lidt mere neutrale grødtyper og lidt mildere grøntsagsmos. Måske kunne du forsøge at gå lidt tilbage til risgrød et par dage og forsøge med lidt havregrød og når du giver hende grøntsagsmos, så spring over kåltyperne, som også kan give os luft i maven og på den måde virke til måske at irritere tarmene lidt.
Du kan overveje om du skal forsøge at give hende laktulosen i mælken eller sammen med lidt te og ikke give det direkte i munden. Det er meget sødt og virker meget kvalmende og kan derfor godt provokere nogle børn til opkastning. Så derfor tænker jeg at du skal forsøge at iblande det mælken hun drikker. Problemet ved at gøre dette er at du jo skal være sikker på at hun drikker det hele, hvis hun ikke tømmer flasken, så kan der jo være laktulose tilbage som hun ikke får glæde af og så ved du reelt ikke hvor meget hun har fået.
Kogt vand kan være udmærket til børn der er syge med forkølelse osv. men det er vigtigt at din datter får mælk og ikke te. 400-500ml mme dagligt er for lidt til en pige på 6 måneder, hun kan jo sagtens drikke mere og den ekstra mængde hun får mener jeg bør være mme og ikke kamillete. Så ja, du kan godt give for meget kamillete - der er jo ingen næring i te eller vand, det er der kun i mælken og det er, hvad Anna bør få. I princippet skal hun kun have mælk i sine flasker og vand eller lidt te kan hun så drikke af en kop ind imellem. Jeg er derfor ikke enig med din sundhedsplejerske i at du bare skal give hende 400-500ml mme og så kan fylde op med vand eller te... er du sikker på at hun har sagt det?
Hvis hun bliver ved med at kaste op og fortsat er forkølet, så synes jeg du skal få lægen til at kigge på hende. Rigtig god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske