Svar: Opkastning

7. september 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Karin

Det lyder bestemt som om at lille Anna har fået en reaktion på grund af forkølelse, og derfor ikke er helt på toppen, men derudover så kunne hendes opkastninger jo også hænge sammen med at hendes afføring virker hård/fast i konsistensen... Selvom hun har afføring dagligt og også nu får fastere føde, så er det stadig vigtigt at det ikke er hårdt og svært for hende at komme af med.

Hvis hun på grund af forkølelsen også har lidt mavebesvær i øjeblikket, så kan det være en god idé at forsøge med de lidt mere neutrale grødtyper og lidt mildere grøntsagsmos. Måske kunne du forsøge at gå lidt tilbage til risgrød et par dage og forsøge med lidt havregrød og når du giver hende grøntsagsmos, så spring over kåltyperne, som også kan give os luft i maven og på den måde virke til måske at irritere tarmene lidt.

Du kan overveje om du skal forsøge at give hende laktulosen i mælken eller sammen med lidt te og ikke give det direkte i munden. Det er meget sødt og virker meget kvalmende og kan derfor godt provokere nogle børn til opkastning. Så derfor tænker jeg at du skal forsøge at ...

Annonce

... iblande det mælken hun drikker. Problemet ved at gøre dette er at du jo skal være sikker på at hun drikker det hele, hvis hun ikke tømmer flasken, så kan der jo være laktulose tilbage som hun ikke får glæde af og så ved du reelt ikke hvor meget hun har fået.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Kogt vand kan være udmærket til børn der er syge med forkølelse osv. men det er vigtigt at din datter får mælk og ikke te. 400-500ml mme dagligt er for lidt til en pige på 6 måneder, hun kan jo sagtens drikke mere og den ekstra mængde hun får mener jeg bør være mme og ikke kamillete. Så ja, du kan godt give for meget kamillete - der er jo ingen næring i te eller vand, det er der kun i mælken og det er, hvad Anna bør få. I princippet skal hun kun have mælk i sine flasker og vand eller lidt te kan hun så drikke af en kop ind imellem. Jeg er derfor ikke enig med din sundhedsplejerske i at du bare skal give hende 400-500ml mme og så kan fylde op med vand eller te... er du sikker på at hun har sagt det?

Hvis hun bliver ved med at kaste op og fortsat er forkølet, så synes jeg du skal få lægen til at kigge på hende. Rigtig god bedring:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor