Brev:
Uroligt barn - 3 mdr.
7. september 2007
Alder:
3 mdr.
Uroligt barn - 3 mdr.
Hej Netsundhedsplejerske,
Jeg har en datter på 12 uger som er meget utilfreds en stor del af sin vågne tid. Hun græder meget og om aftenen op til 2 timer i streg. Om dagen synes jeg at hun sover for lidt og vågner hurtigt op igen.
Jeg synes at vi har prøvet ALT for at få hende til at sove bedre, men hun vil kun falde i søvn hvis man går rundt med hende eller til lyden af støvsugeren. Om aftenen falder hun dog i søvn i vores seng mens jeg ammer hende. Så sover hun fra ca. 22 til 05, bliver ammet og sover videre til kl. 7. Så det er sådan set fint nok. Om morgenen er hun rigtig glad og tilfreds og griner meget. Resten af dagen grynter hun og virker generelt utilfreds. Hun sover ikke ret meget i løbet af dagen. Kun nogle power-nap.
Det skal lige siges at fødslen forløb problematisk. Jeg fik en sjælden form for svangerskabsforgiftning (Hellp-syndrom) og fik derfor akut kejsersnit 14 før termin. Jeg lå på intensiv, fik en masse medicin, og var ude at stand til at passe vores datter. Dette gjorde hendes far i samarbejde med personalet på barselsgangen. Det har taget mig lang tid at blive frisk og da vi efter en uge på sygehuset kom hjem fik jeg brystbetændelse.
Efter hjemkomsten måtte jeg til læge/sygehuset ca. hver anden dag i de næste 14 dage. Dette har selvfølgelig gjort at vores datter har fået en lidt turbulent start på livet. Hun bliver ammet 100 %, men har fået en flaske engang imellem (mine vorter hang i laser).
Nu er hun begyndt at nægte at tage flasken. Hun vil hellere være sulten end at spise fra flasken. Dette synes jeg er lidt hårdt, da jeg har brug for at blive aflastet engang imellem. Hun vil heller ikke tage sutten. Spytter den ud og laver bræk fornemmelser over den. Jeg har prøvet mange forskellige slags sutter uden held.
Jeg har prøver alt for at få hende til at sove bedre om dagen. At svøbe hende, gå en tur med barnevognen (som hun absolut ikke kan lide at være i) lave rutine med at amme, skifte og amme igen, lægge en hånd på maven, holde i hånden, stille musik osv. Hun falder kun i søvn hvis jeg går rundt med hende.
Vi har fundet ud af at lyden at støvsugeren beroliger hende. Meget af sin vågne tid virker hun mellemfornøjet. Vi går til zoneterapi, som ikke mener at der er noget galt med maven, men at hun kan være blevet stresset af fødslen og har opbygget en angst for at jeg forsvinder for hende. Jeg er begyndt at give hende babymassage.
Jeg synes efterhånden at det er lidt hårdt at passe hende, da vi aldrig kan komme nogen steder fordi hun skriger og er utilfreds.
Til sidst vil jeg lige nævne at hun tit er blå om munden. Vores egen sundhedsplejerske siger, at det er når hun skal bøvse, men dette kan jeg ikke se nogen sammenhæng i, da hun ikke bøvser ret meget.
Jeg håber at du kan finde hoved og hale i mit lidt rodet brev og at du komme med nogle gode råd. Vi vil så gerne have en glad og tilfreds baby.
Med venlig hilsen
Charlotte