Uroligt barn - 3 mdr.

7. september 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Uroligt barn - 3 mdr.

Hej Netsundhedsplejerske,

Jeg har en datter på 12 uger som er meget utilfreds en stor del af sin vågne tid. Hun græder meget og om aftenen op til 2 timer i streg. Om dagen synes jeg at hun sover for lidt og vågner hurtigt op igen.

Jeg synes at vi har prøvet ALT for at få hende til at sove bedre, men hun vil kun falde i søvn hvis man går rundt med hende eller til lyden af støvsugeren. Om aftenen falder hun dog i søvn i vores seng mens jeg ammer hende. Så sover hun fra ca. 22 til 05, bliver ammet og sover videre til kl. 7. Så det er sådan set fint nok. Om morgenen er hun rigtig glad og tilfreds og griner meget. Resten af dagen grynter hun og virker generelt utilfreds. Hun sover ikke ret meget i løbet af dagen. Kun nogle power-nap.

Det skal lige siges at fødslen forløb problematisk. Jeg fik en sjælden form for svangerskabsforgiftning (Hellp-syndrom) og fik derfor akut kejsersnit 14 før termin. Jeg lå på intensiv, fik en masse medicin, og var ude at stand til at passe vores datter. Dette gjorde hendes far i samarbejde med personalet på barselsgangen. Det har taget mig lang tid at blive frisk og da vi efter en uge på sygehuset kom hjem fik jeg brystbetændelse.

Efter hjemkomsten måtte jeg til læge/sygehuset ca. hver anden dag i de næste 14 dage. Dette har selvfølgelig gjort at vores datter har fået en lidt turbulent start på livet. Hun bliver ammet 100 %, men har fået en flaske engang imellem (mine vorter hang i laser).

Nu er hun ...

Annonce

... begyndt at nægte at tage flasken. Hun vil hellere være sulten end at spise fra flasken. Dette synes jeg er lidt hårdt, da jeg har brug for at blive aflastet engang imellem. Hun vil heller ikke tage sutten. Spytter den ud og laver bræk fornemmelser over den. Jeg har prøvet mange forskellige slags sutter uden held.

Jeg har prøver alt for at få hende til at sove bedre om dagen. At svøbe hende, gå en tur med barnevognen (som hun absolut ikke kan lide at være i) lave rutine med at amme, skifte og amme igen, lægge en hånd på maven, holde i hånden, stille musik osv. Hun falder kun i søvn hvis jeg går rundt med hende.

Vi har fundet ud af at lyden at støvsugeren beroliger hende. Meget af sin vågne tid virker hun mellemfornøjet. Vi går til zoneterapi, som ikke mener at der er noget galt med maven, men at hun kan være blevet stresset af fødslen og har opbygget en angst for at jeg forsvinder for hende. Jeg er begyndt at give hende babymassage.

Jeg synes efterhånden at det er lidt hårdt at passe hende, da vi aldrig kan komme nogen steder fordi hun skriger og er utilfreds.

Til sidst vil jeg lige nævne at hun tit er blå om munden. Vores egen sundhedsplejerske siger, at det er når hun skal bøvse, men dette kan jeg ikke se nogen sammenhæng i, da hun ikke bøvser ret meget.

Jeg håber at du kan finde hoved og hale i mit lidt rodet brev og at du komme med nogle gode råd. Vi vil så gerne have en glad og tilfreds baby.

Med venlig hilsen

Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene