Svar: Udslæt og allergi
6. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Wenche og lille Mathilde
Det er rigtig godt at du ammer og det skal du naturligvis blive ved med, selvom Mathilde er så hårdt ramt af børneeksem, så indeholder amningen fortsat mange gode stoffer. Desværre er modermælken jo kun forebyggende og børn kan, som Mathilde er et eksempel på, godt få allergi og børneeksem trods fuld amning.
Det er sjældent at modermælken er årsag til allergi hos barnet, men det kan faktisk ske at barnet reagerer voldsomt overfor nogle ting, som mor har indtaget og dermed er adskilt i modermælken. Fødevareallergi er altså et rigtig godt bud.
Du nævner selv om det kunne være mælkeallergi og dette vil du ikke vide, før du begynder at give din datter anden mælk og på den måde få vished for at hun rent faktisk reagerer på det. Jeg tænker dog at det er en helt oplagt problemstilling hos jer og jeg synes det er et forsøg værd at du i en periode forsøger at fjerne mælk fra din egen kost og se om det gør en forskel.
Jeg synes også det vil være helt relevant at I får en henvisning til speciallæge (allergolog) eller børneafdeling med henblik på at få lavet en udredning for allergi og en plan for hvordan du skal gribe tingene an. Herunder en vurdering af risici for allergi i jeres familie, anbefalinger i forhold til det, og også en helt præcis plan for, hvordan du skal gribe skemaden an, når I når det punkt. Det er også vigtigt at hendes eksem behandles korrekt og at du i det hele taget ved præcis hvad du skal gøre.
Det er egen læge som skal sørge for at du/din datter bliver henvist videre.
Du kan godt bruge hydrocortison 1% i ansigtet, når hun er eksemudbrud der, du skal naturligvis passe på hendes øjne osv. Generelt er hydrocortison behandlingen mod eksem. Og den skal bruges som en behandling, lidt ligesom man bruger penicillin som en behandling når barnet har behov for det. Hydrocortison har ikke noget med væksthormon eller lignende at gøre og påvirker således ikke din datters udvikling. Men det skal naturligvis bruges med omtanke, da det er et hormonpræparat.
Normalt vil man anbefale at du følger nedenstående plan:
2 x dgl i en uge, herefter 1 x dgl i en uge, herefter 1 x hver 2 dag i et par uger, herefter 2 x ugentligt i 2 uger, herefter 1 x ugentligt i 2 uger. Derefter smøres enkelte gange, når du kan se at eksemet blusser.
Man inddeler cortison creme i tre grupper:
Gruppe 1 creme - mild til ansigt og genitalregion (håndkøb)
Gruppe 2 creme - til resten af kroppen (recept)
Gruppe 3 creme - til ekstremiteter (ben/arme) til større børn med svær eksem (recept).
Til rød, sprækket, ødelagt hud bruges mild creme. I takt med at huden bliver mere hel bruges stærkere creme. I de perioder hvor barnet ikke behandles med hormoncreme, men hvor man forebygger bør du bruge en god fugtighedsgivende creme.
Så mit overordnede råd til dig er at du skal have en henvisning videre til en læge, som har forstand på allergi og børn, så din datter kan blive undersøgt og man kan finde ud af hvad det drejer sig om.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske