Svar: Allergisk over for græspollen?
20. august 2007
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Charlotte
Høfeber er en allergisk reaktion, som viser sig når man har allergi overfor især pollen. Men man kan også få høfebersymptomer på grund af f.eks. husstøvmider eller pelsdyr.
Symptomer på høfeber er ofte at øjnene klør, bliver rød og hævede og ofte så får man endten tæt næse eller at det flyder med klar snot fra næsen. Symptomerne inddeles som milde, moderate eller svære og din datter kan således godt have det der hedder en mild høfeberreaktion f.eks. på græs.
Allergi overfor pollen kan godt vise sig allerede hos børn, men de fleste kommer symptomerne først i teenage-alderen. Det betyder dog ikke at din datter ikke kan have allergi overfor græspollen eller andet og det er da helt relevant at få hende tjekket.
Du kan få lægen til at lave en priktest, så I kan se hvad hun reagerer på. Du kan også få en henvisning til en allergolog, hvis ikke jeres egen læge udfører priktest. En priktest er en allergitest, hvor lægen med et lille prik påfører huden lidt af de forskellige allergifremkaldende stoffer. Det man ofte tester for er birk, græs, bynke, hund, kat, hest, husstøvmider og evt. skimmelsvamp. Efter et kvarter aflæses på huden hvilke allergener din datter har reageret allergisk overfor. Man kan også vælge at tage en blodprøve.
Rigtig meget held og lykke med hende og med prøven:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske