Svar: Feberrystelser, forkølelse, og meget andet

20. august 2007

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Ingrids mor

Det gør mig oprigtigt ondt at høre at jeres lille Ingrid er syg og det har været en voldsom oplevelse for jer, ingen tvivl om det.

Det med kramper er faktisk meget komplekst og man kan meget let komme til at gøre jer mere urolige end nødvendigt er. Det er sådan at kramper og krampeanfald kan have rigtig mange årsager og det man normalt kalder for feberkrampe kommer i forbindelse med at barnet har feber. Man taler om feberkramper, når man ved at barnet har feber (mere end 38 grader) og når man ikke kan finde tegn på at barnet skulle have det der hedder en intrakraniel infektion eller en anden kendt årsag til krampe.

Man kan se feberkrampe på forskellige niveauer.

Langt de fleste tilfælde af feberkrampe er det man kalder "simple kramper". Her kramper barnet over hele kroppen og anfaldende varer som regel kun få minutter. Ofte vil barnet have rullende øjne, spænde i hele kroppen, blive stiv som en flitsbue og/eller ryste i arme og ben. Barnet vil normalt også være ukontaktbar og spørgsmålet er om hun har været det. I skriver jo at hun først efter at krampen var stoppet begyndte at smile og ligesom blive sig selv...

Enkelte andre får det der hedder "komplekse kramper". Her er der tale om kramper som varer i længere tid og ofte kommer de igen flere gange i træk. De komplekse kramper kan godt ramme dele af kroppen, således at kun dele af kroppen kramper. Disse børn er meget dårlige også efterfølgende og reagerer ikke som jeres datter med at vågne op i ambulancen og begynde at smile - det er i sig selv et rigtig godt tegn at hun gjorde det allerede der:o) Komplekse kramper kan godt vare ...

Annonce

... op til ½ time.

Nogle sygdomme, som f.eks. meningitis, kan give høj feber og kan samtidig i sig selv fremkalde kramper, men her er der ikke tale om feberkrampe. Børn som man ved har sygdomme i nervesystemet er også i risiko for at udvikle kramper og det er ikke denne form for krampe der er tale om hos jeres datter.

Det I beskriver med bleghed, marmorering af huden, blå læber osv. og hele forløbet lyder som en feberkrampe. Det er for mig at se et spørgsmål om ordvalg.. måske synes de på sygehuset at I ville være mere rolige, hvis de taler om feberrystelser i stedet for feberkramper... det kan jeg jo ikke svare på.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til om det kommer igen, så er det jo ikke sikkert. Men det er rigtigt at der er en risiko for at dette kan ske, da jeres datter ikke er ældre end hun er. Man ved at børn som er under 15 måneder når de får feberkrampe første gang er i risiko for at få feberkrampe igen.

Det bedste I kan gøre i den forbindelse er derfor at sørge for at jeres datter ikke får det for varmt, at hun ligger i et køligt rum og sover. Jeg ved at du i forvejen er meget opmærksom på dette, fordi det er en stor og dejlig varm pige I har jer:o)

Så mit bud er umiddelbart feberkrampe, det eneste som ikke taler for dette er hvis hun har været i kontakt med jer hele tiden, har hun talt til jer, eller var hun væk og fjern i blikket? Hvis I mener at I har haft kontakt med hende, så vil jeg stadig kalde det for en feberkrampe, men så i en mild udgave (selvom I naturligvis ikke syntes det) da feberkrampe normalt gør at barnet er bevidstløs.

Håber I kan bruge mine overvejelser lidt videre. Rigtig god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.