Svar: Tørre plamager på benene
23. januar 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Heidi
Da jeg ikke kan se din datter er det svært at give et præcist bud på, hvad det kan være, men der er dog nogle muligheder.
Børn kan få udslet af forskellig grund. Det kan være en reaktion på vaskepulver, noget de har spist eller andet. Det kan også skyldes at barent har fået en infektion, der giver udslæt af forskellig slags.
En del børn lider også af børneeksem, som er en hudsygdom. Det er ofte også arveligt og begynder som regel før barnet er blevet et år. Hvis I ikke har eksem i familien og da din datter jo nu er 2½ år, vil det højst sandsynligt ikke være dette. Børneeksem ses som regel som en skællende og rød hud i ansigtet, på halsen, på brystkassen, i knæhaserne og ved fod og håndled. Det skal behandles med creme der indeholder binyrebarkhormon.
Derudover så får en del børn også ringorm, som er en svampeinfektion. Barnet er som regel ikke generet af sygdommen, det kan dog klø lidt. Det smitter meget og barnet kan blive smittet af både dyr og mennesker.
Ringorm starter som en lille plet på få millimeter og breder sig til centimeterstore runde pletter, hvor kanten er rød og skællende. Nogle gange klarer pletten op i midten og der dannes ligesom en rød kant/ring. Der kan være flere pletter ved siden af hinanden og de kan sidde spredt.
Har barnet kun enkelte ringorme kan man købe et svampemiddel på apoteket, en creme som man kan smøre med. Men er der mange ringorme skal barnet forbi lægen og behandles med tabletter.
Har barnet været i nærheden af dyr, er det vigtigt at man undersøger dyret. Det drejer sig om hunde, katte, kaniner, heste og køer. Man undersøger dyret ved at stryge i pelsen mod hårene og se om dyret har små pletter. Hvis det er tilfældet skal også dyret til dyrlægen og behandles.
Det kan jo også tænkes at din datter bare har fået lidt kulde og frost på sine ben. Det har været koldt den sidste tid, og vinden går hurtigt igennem et par bukser, hvis hun ikke har overtræksbukser eller flyverdragt på hele tiden.
Håber ikke at du blev mere urolig, men det var måske en idé at få din datter tjekket hos lægen:o)
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske