Svar: Tørre plamager på benene

23. januar 2004

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Heidi

Da jeg ikke kan se din datter er det svært at give et præcist bud på, hvad det kan være, men der er dog nogle muligheder.

Børn kan få udslet af forskellig grund. Det kan være en reaktion på vaskepulver, noget de har spist eller andet. Det kan også skyldes at barent har fået en infektion, der giver udslæt af forskellig slags.

En del børn lider også af børneeksem, som er en hudsygdom. Det er ofte også arveligt og begynder som regel før barnet er blevet et år. Hvis I ikke har eksem i familien og da din datter jo nu er 2½ år, vil det højst sandsynligt ikke være dette. Børneeksem ses som regel som en skællende og rød hud i ansigtet, på halsen, på brystkassen, i knæhaserne og ved fod og håndled. Det skal behandles med creme der indeholder binyrebarkhormon.

Derudover så får en del børn også ringorm, som er en svampeinfektion. Barnet er som regel ikke generet af sygdommen, det kan dog klø lidt. Det smitter meget og barnet kan blive smittet af både dyr og mennesker.

Ringorm starter som en lille plet på få millimeter og breder ...

Annonce

... sig til centimeterstore runde pletter, hvor kanten er rød og skællende. Nogle gange klarer pletten op i midten og der dannes ligesom en rød kant/ring. Der kan være flere pletter ved siden af hinanden og de kan sidde spredt.

Har barnet kun enkelte ringorme kan man købe et svampemiddel på apoteket, en creme som man kan smøre med. Men er der mange ringorme skal barnet forbi lægen og behandles med tabletter.

Har barnet været i nærheden af dyr, er det vigtigt at man undersøger dyret. Det drejer sig om hunde, katte, kaniner, heste og køer. Man undersøger dyret ved at stryge i pelsen mod hårene og se om dyret har små pletter. Hvis det er tilfældet skal også dyret til dyrlægen og behandles.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan jo også tænkes at din datter bare har fået lidt kulde og frost på sine ben. Det har været koldt den sidste tid, og vinden går hurtigt igennem et par bukser, hvis hun ikke har overtræksbukser eller flyverdragt på hele tiden.

Håber ikke at du blev mere urolig, men det var måske en idé at få din datter tjekket hos lægen:o)

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S