Svar: Diaré og opkastning
6. august 2007
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Henriette
Et barn med diaré og opkastning har ofte en mavetarminfektion som skyldes en virus eller en bakterie. Sammen med diaré og opkastningerne får barnet ofte også feber 38-39 grader og klager over smerter der periodevist jager i maven.
En almindelig mave-tarminfektion bliver som regel bedre i løbet af nogle dage og efter 5-6 dage vil mave være sig selv igen. Der er dog mave-tarminfektioner som kan gøre barnet rigtig dårlig og hvor man skal søge læge. Det kan f.eks. være hvis barnet har fået en salmonella infektion.
Børn som har diaré og som kaster meget op har brug for rigtig meget væske og få både salt og kalium. Man kan på apoteket købe 'Revolyt' som indeholder det barnet har brug for, for at holde væskebalancen i orden.
En mave-tarm infektion skyldes oftest at der er virus eller bakterier i afføringen. Når man som voksne skifter barnet, eller hvis barnet selv rører sig forneden, så kan der komme virus eller bakterier på hænderne og derfra kan smitten så sprede sig videre til munden, legetøj, madvarer osv.
Det er derfor altid vigtigt at man som voksen sørger for at vaske sine egne hænder, når man skifter et barn, men også sørger for at vaske barnets hænder i forbindelse med bleskift. Også selvom man ikke mener at barnet har rørt ved noget.
De samme hygiejniske regler skal man også have, hvis der er tale om opkast eller hvis børn er meget forkølede og skal have pudset næse. Også her skal man altid sørge for at vaske egne og barnets hænder grundigt.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske