Svar: Diaré og opkastning

6. august 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Henriette

Et barn med diaré og opkastning har ofte en mavetarminfektion som skyldes en virus eller en bakterie. Sammen med diaré og opkastningerne får barnet ofte også feber 38-39 grader og klager over smerter der periodevist jager i maven.

En almindelig mave-tarminfektion bliver som regel bedre i løbet af nogle dage og efter 5-6 dage vil mave være sig selv igen. Der er dog mave-tarminfektioner som kan gøre barnet rigtig dårlig og hvor man skal søge læge. Det kan f.eks. være hvis barnet har fået en salmonella infektion.

Børn som har diaré og som kaster meget op har brug for rigtig meget væske og få både salt og kalium. Man kan på apoteket købe 'Revolyt' som indeholder det barnet har brug for, for at holde væskebalancen i orden.

En mave-tarm infektion ...

Annonce

... skyldes oftest at der er virus eller bakterier i afføringen. Når man som voksne skifter barnet, eller hvis barnet selv rører sig forneden, så kan der komme virus eller bakterier på hænderne og derfra kan smitten så sprede sig videre til munden, legetøj, madvarer osv.

Det er derfor altid vigtigt at man som voksen sørger for at vaske sine egne hænder, når man skifter et barn, men også sørger for at vaske barnets hænder i forbindelse med bleskift. Også selvom man ikke mener at barnet har rørt ved noget.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

De samme hygiejniske regler skal man også have, hvis der er tale om opkast eller hvis børn er meget forkølede og skal have pudset næse. Også her skal man altid sørge for at vaske egne og barnets hænder grundigt.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god bedring:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder