Brev:
At falde i søvn selv - 12 mdr.
6. august 2007
Alder:
12 mdr.
At falde i søvn selv - 12 mdr.
Hej Helen
Så har jeg brug for din hjælp igen, håber at du kan hjælpe som du har gjort de andre gange.
Oskar har sovet i sin egen seng på sit eget værelse siden han var 4 mdr gammel og han bliver et år her om 14 dage. Putningen har altid gået uden de store problemer. Da han var helt lille, ca 4-8 mdr kunne han sagtens falde i søvn uden vi var der og fra ca. 8 mdr og til nu har vi siddet ved siden af ham indtil han falder i søvn.
Den sidste måneds tid synes vi dog at det er meget tid vi bruger hver aften på at han falder i søvn, nogen gange 30-40 min og vi besluttede at han skulle til at falde i søvn uden os ved hans side. Det skulle ske ved vores sædvanlige putteritual, nattøj på, børste tænder, noget at drikke og en godnathistorie, hvorefter vi kysser ham godnat, går 2 min, går ind til ham igen, går 2 min osv indtil han sover. De første to dage tog det ca 45 min, hvor han græd og græd. Hver gang vi kom derind holdt han op med at græde, vi lagde ham ned og sagde godnat og så græd han igen og det endte jo med at han græd sig i søvn.
Hertil aften var jeg så alene hjemme med ham og jeg foretog det sædvanlige putteritual som jeg plejer, men da jeg gik blev han fuldstændig hysterisk, ikke bare gråden fra de sidste to aftener. Jeg gik derind efter 2 min og han holdt op med at græde, men da jeg gik igen kammede han helt over, jeg har aldrig oplevet ham så hysterisk og ulykkelig og han var gennemblødt af sved.
Jeg kunne simpelthen ikke holde det ud, så jeg gjorde vel det værste jeg kunne gøre, gik ind og satte mig ved siden af ham og holdt min hånd på hans bryst og han sov efter 1 1/2 min. Jeg kan ikke bære at han skal skrige sig selv i søvn på den måde, det gør så ondt at opleve. På den anden side siger min fornuft mig jo, at han muligvis ved at hvis han skriger højt nok så får han sin vilje..
Hvordan kommer vi "bedst" igennem det med at få ham til at falde i søvn selv?
Mange hilsner Marianne