Svar: Mislyd ved hjertet
17. juli 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Sofiemor
Jeg er oprigtigt ked af at høre at Sofie skal til undersøgelse på grund af mislyd ved hjertet - jeg kan godt forstå at I har det svært i øjeblikket og gør jer rigtigt mange tanker.
Mange børn har en mislyd ved hjertet. Og jeg synes faktisk ikke det er så usædvanligt at man ikke hører det i starten, men først opdager det senere. En mislyd ved hjertet behøver ikke betyde noget alvorligt, nogle børn bliver født med et 'lille hul' i hjertet, som vil vokse sammen af sig selv.
Det der er vigtigt at fokusere på lige nu er, at Sofie jo har det godt og er et rigtigt lille livsstykke som udvikler sig i rigtig fin retning. Samtidig er det rigtig godt at I nu er sendt af sted til videre undersøgelser, så kan man finde ud af hvad det drejer sig om og finde ud af om det er noget der kræver evt. behandling. Hvis du tænker over det, så er det jo bedre at vide at der er noget, som man så følger og holder øje med end det er at gå rundt i uvished.
Så længe Sofie har det godt og alting ser fint ud, så burde der ikke være fare på færde:o)
Hvorvidt det at hun bliver kold når hun sover hænger sammen med kredsløb eller ej er svært at svare på. Det er naturligvis helt nærliggende at stille det spørgsmål og jeg kan sagtens forstå du gør dig de tanker, men mange børn bliver kolde af at sove, fordi de får sparket dynen lidt af og ikke selv er i stand til at tage den om sig, putte sig igen osv. som vi voksne kan gøre... du må vente og se hvad undersøgelserne siger og så tale med lægerne om det, de ved trods alt lidt mere om dette end jeg:o)
Rigtig god bedring med hende og rigtig meget held og lykke med det hele, krydser fingre for det bedste og sender jer et stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske