Svar: Røde plamager på baglår
19. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Karin
Det kunne sagtens være pga bleen, hvis han af en eller anden grund ikke kan tåle denne. Men det kan også være en allergisk reaktion på f.eks. vaskepulver. Har du skiftet til et andet mærke fornylig? Nogle børn reagerer på de sæberester der kan sidde tilbage i tøjet efter vask. At det kan være noget han har spist kan heller ikke udelukkes.
Du kan tage ham ti llægen og få lavet en priktest, hvis det er noget der fortsætter, for at få vurderet om han er allergisk over for noget bestemt. Hvis du gør dette, er det dog vigtigt at du ikke ændrer i f.eks. hans kost før prøven bliver lavet, da det så kan være svært at identificere hvad udslettet skyldes.
Alt efter hvordan det røde udslet ser ud, så kan det også være en reaktion på varme, simpelthen fordi han har været for godt pakket ind her i den kolde tid. Det er svært for mig at vurdere, hvad der er tale om, da jeg ikke kan se ham, men lægen vil kunne rådgive dig.
Håber det vil hjælpe jer videre frem. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske