Svar: Astma og daginstitution
25. juni 2007
Alder:
23 mdr.
Kære Camilla
Nu er jeg jo ikke læge og derfor er det meget svært for mig at rådgive jer omkring denne sag. Det synes jeg faktisk I skal drøfte med speciallægen, når I skal dertil den 10. juli.
Der er jo aldrig nogen garantier her i livet og man må krydse fingre for det bedste. Det er korrekt at der i visse kommuner tilbydes specielle allergidagplejere, men det lyder som om at dette ikke er tilfældet hvor I bor. Det lyder dog som om at der er nogen i kommunen, som gør sig nogle overvejelser, - f.eks. i legestuen og det er rigtig ærgeligt at den lukker. Jeg tænker dog at I skal prøve at kontakte dagpleje kontoret og tale med dem om mulighederne og om de ved at der er en dagplejer som har speciel interesse i at passe børn med astma.
Jeg tænker også at det vil være helt relevant at I får en lægeerklæring på at jeres barn har behov for at blive passet et sted, hvor der med garanti ikke ryges og hvor der ikke holdes husdyr. Findes der ikke dagplejere i kommunen som opfylder disse krav, så er løsningen jo en institution og her ville det måske være en fordel at I fandt en institution som ikke var alt for stor og hvor der var gode udendørs aktiviteter og fokus på hygiejne.
Der er så vidt jeg ved ikke lovmæssige regler om at kommunen skal have allergivenlige dagplejere eller lignende, der er generelt meget forskellige regler og nogle kommuner har pasningsgaranti og andre har ikke. Det er noget I må spørge jeres kommune om.
At holde din dreng hjemme og så gå i legestue er naturligvis også en mulighed, men som du skriver så har han også behov for social kontakt og man kan også overveje hvad det vil betyde for den lille ny (tillykke med det) at du skal køre 20 minutter dagligt for at komme dertil og hvordan den uro så vil påvirke så lille et barn... der er mange overvejelser at gøre sig og desværre er det kun jer, der kan mærke efter hvordan det føles rigtigst.
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre og ønsker jer held og lykke fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske