Svar: Astma og daginstitution

25. juni 2007

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Camilla

Nu er jeg jo ikke læge og derfor er det meget svært for mig at rådgive jer omkring denne sag. Det synes jeg faktisk I skal drøfte med speciallægen, når I skal dertil den 10. juli.

Der er jo aldrig nogen garantier her i livet og man må krydse fingre for det bedste. Det er korrekt at der i visse kommuner tilbydes specielle allergidagplejere, men det lyder som om at dette ikke er tilfældet hvor I bor. Det lyder dog som om at der er nogen i kommunen, som gør sig nogle overvejelser, - f.eks. i legestuen og det er rigtig ærgeligt at den lukker. Jeg tænker dog at I skal prøve at kontakte dagpleje kontoret og tale med dem om mulighederne og om de ved at der er en dagplejer som har speciel interesse i at passe børn med astma.

Jeg tænker også at det vil være helt relevant at I får en lægeerklæring på at jeres barn har behov for at blive passet et sted, hvor der med garanti ikke ryges og hvor der ikke holdes husdyr. Findes der ikke dagplejere i kommunen som opfylder ...

Annonce

... disse krav, så er løsningen jo en institution og her ville det måske være en fordel at I fandt en institution som ikke var alt for stor og hvor der var gode udendørs aktiviteter og fokus på hygiejne.

Der er så vidt jeg ved ikke lovmæssige regler om at kommunen skal have allergivenlige dagplejere eller lignende, der er generelt meget forskellige regler og nogle kommuner har pasningsgaranti og andre har ikke. Det er noget I må spørge jeres kommune om.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

At holde din dreng hjemme og så gå i legestue er naturligvis også en mulighed, men som du skriver så har han også behov for social kontakt og man kan også overveje hvad det vil betyde for den lille ny (tillykke med det) at du skal køre 20 minutter dagligt for at komme dertil og hvordan den uro så vil påvirke så lille et barn... der er mange overvejelser at gøre sig og desværre er det kun jer, der kan mærke efter hvordan det føles rigtigst.

Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre og ønsker jer held og lykke fremover:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder