Svar: Usynligt børneeksem?
2. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Børn som lider af børneeksem og generelt tør hud har ofte denne kløende fornemmelse i huden som du fortæller om. Ofte klør huden ekstra meget, når barnet har været i bad og her er det vigtigt at sikre luft til huden, da det hjælper. Det er derfor en rigtig skidt idé at bade barnet før det f.eks. skal i seng, da de så sover rigtig dårligt fordi det klør hele natten:o)
Det lyder som en rigtig god idé at bruge en lotion (vandholdig creme) som kan give huden lidt fugtighed uden at fedte den fuldstændig ind og samtidig give huden lov til at få lidt luft. Især om sommeren er en lotion god at bruge og de fede cremer er gode om vinteren. Brug også gerne en lotion efter bad.
Til krop og hovedbund tænker jeg at det vil være godt at du bruger en shampoo/sæbe med en hudvenlig og mild PH og uden parfume eller andre generende stoffer. Man kan købe meget mild sæbe på apoteket, som f.eks. lactasyd eller vivag, men du kan også finde andre gode produkter i supermarkedet, hos Matas eller andre steder.
Vær også opmærksom på dit brug af vaskepulver og lignende. Også her skal du være sikker på at vælge produkter som ikke indeholder parfumestoffer, der vil genere din dreng. Og vær opmærksom på de små lapper, vasketøjsmærker og lignende, som er syet fast i hans tøj - børn som har en sensibel hud bliver irriteret af disse mærker, så de skal fjernes.
En allergisk reaktion vil normalt vise sig ved udslæt og det lyder ikke som om det er dette der er tale om hos jer. Men din dreng kan sagtens være generet af de ting jeg nævner ovenfor og det skal du naturligvis medtænke.
Ifølge sundhedsstyrelsen er det kun Nutramigen og Profylac som har dokumenteret virkning i forhold til allergi. Men Nan H.A. adskiller sig fra almindelige modermælkserstatninger ved at proteinet er spaltet på en anden måde. Jeg synes derfor du skal lade det komme an på en prøve - skade gør det i hvert fald ikke:o)
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske